Oude foto's uit de jaren veertig

18 mei 2020 21:45

Marco van Honk

Niet uit Heukelum maar uit in Zeeland ontving ik vorige week een aantal historische foto's van onze verenging.

Jaap van Dijk uit Wissenkerke stuurde een aantal foto's toe van zijn grootvader, Cornelis (Cees) van der Hijden. Cees van der Hijden woonde tijdens de tweede wereldoorlog in het huis De Rozenheuvel (klik hier voor meer foto's op Heukelum in Beeld). De Rozenheuvel stond op de plaats waar nu het voormalig nieuwe gemeentehuis staat. Cees voetbalde indertijd bij D.O.S. en werd in 1944 en vermoedelijk ook in 1946 kampioen met D.O.S.

Ook ontving ik een mooie foto waarop Jan, de zoon van Cees, in D.O.S.-tenue waarschijnlijk poseert bij het huis De Rozenheuvel. Van Jan is mij niet veel bekend, mogelijk speelde hij in het 2e of 3e elftal van D.O.S.

Kom op Heukelummers! Heb je nog foto's van v.v.Heukelum op zolder liggen uit de periode 1920-2000, of krantenknipsels? Haal de stof eraf, maak een goede foto met je mobiel en stuur op naar [email protected] of via facebook https://www.facebook.com/vvHeukelum/.

Voor het archief heb ik vooral belangstelling voor foto's uit de volgende perioden:

• 1946 tot 1952
  • 1946 - Kampioenschap 1e klasse BVB
  • 1953 tot 1958
  • 1956 - Opening De Vriezenwijk
  • 1962 tot 1965
  • 1979 tot 1983
  • 1975 - Omstreeks, opening oude kleedlokalen
  • 1987 tot 1990
  • 1990 - Kampioenschap 3e klasse
  • 1993 tot 2000

1944_ca_Cornelis_Cees_van_der_Heijden_In_doel.jpg

Cornelis (Cees) van der Hijden in 1944 op het veld aan de Achterstad (Gragtdijk). Cees werd in 1944 kampioen met D.O.S. en vermoedelijk ook in 1946. Achter hem de pruimenboomgaard en in de verte de huizen op de Groenewal.

1942-_Jan_vd_Heijden_zoon_van_Cees_vd_Heijden.jpg

Jan van der Hijden (de zoon van Cees van der Hijden) in 1942, in D.O.S.-tenue. Jan poseert mogelijk bij het huis De Rozenheuvel.

1945_Britten_afhalen_van_het_veer_voor_de_bevrijdingsmatch.jpg

Op 23 juni 1945 speelde D.O.S. een bevrijdingsmatch tegen The Royal Engineers. Op de foto worden de Engineers opgehaald door de bevolking en muziekkorps Door Eensgezindheid.