Deel 7: Het eerste kampioenschap in 1934

14 februari 2020 10:00

Marco van Honk

Op zaterdag 26 april 2020 is het exact 90-jaar geleden dat onze vereniging werd opgericht door een groepje sportminnende Heukelummers bestaande uit Gijsbert Lakerveld, Jan van Mourik, Leen Stellenboom en Louis Stellenboom.

In de aanloop naar het 90-jarig bestaan zal ik een aantal perioden uit de Heukelumse voetbalgeschiedenis belichten en in het tijdsbeeld proberen te plaatsen. In dit artikel meer over het eerste kampioenschap in 1934. Kampioen van de 2e klasse Brabantschen Voetbalbond!

Als H.V.V. D.O.S. in 1932-1933 voor het eerst aan de competitie van de Brabantsche Voetbalbond (B.V.B.) deelneemt zijn de verwachtingen niet al te hoog. In de B.V.B. Kring Betuwe 2e klasse B eindigt D.O.S. als vierde van de in totaal zes ploegen in die klasse.

In de daaropvolgende zomeravondcompetitie van mei 1933 tot september 1933 wil het aanvankelijk niet zo vlotten, slechts sporadisch wordt een overwinning geboekt. Maar vanaf halverwege augustus lijkt het team opeens zijn draai te vinden en worden de laatste vijf wedstrijden van de zomeravondcompetitie winnend afgesloten.

Historie v.v.Heukelum - Kampioenschap DOS 1 1934

De verwachtingen voor de B.V.B. 1933-1934 worden bijgesteld, zeker als D.O.S. de eerste wedstrijden van de competitie weet te winnen. Heukelum beschikt dan ook al over een trainer, de heer A. van Gent uit Leerdam. De oefenmeester krijgt niet betaald voor zijn werk en verzorgt eenmaal per week, indien het veld vrij is, een training. Het is voor de spelers vooral rondjes lopen, gymnastiekoefeningen, afwerken en partijtje spelen.

Van Gent is meestal niet bij de wedstrijden aanwezig omdat hijzelf op hoog niveau voetbalt, waarschijnlijk bij Sparta Leerdam.  Een trainer heeft in die tijd nog weinig invloed op de opstelling, dit wordt door een aparte commissie geregeld, de elftalcommissie. Deze commissie bepaalt welke spelers er meedoen, de opstelling en de aanvoerder.

De Leerdammer, oktober 1933

Nieuwsblad voor Gorinchem en Omstreken, januari 1934

Er worden grote overwinningen geboekt, onder andere op N.S.V. 1 (Nieuwland) 10-0 en L.S.V. 4 2-7.  Pas tijdens de dertiende wedstrijd loopt D.O.S. tegen de eerste nederlaag op.  In Oosterwijk tegen O.V.V. wordt een allerminst prettige wedstrijd gespeeld en wordt de wedstrijd 10 minuten voor het einde gestaakt bij een achterstand van 3-1. Natuurlijk lag dit ook in die tijd aan de scheidrechter. In ieder geval komt de 3-1 nederlaag in de boeken.

De Leerdammer, februari 1934

Nieuwsblad voor Gorinchem en Omstreken, februari 1934

Tielse Courant, april 1934

De één-a-laatste speeldag wordt met 2-2 gelijk gespeeld tegen nummer twee M.V.V. 1 (Meerkerk). Zondag 8 april 1934, op de laatste speeldag kan de kampioensvlag in top bij een gelijkspel of een overwinning. De D.O.S.-spelers laten er geen misverstand over bestaan en verpulveren N.S.V. 1 met 11-0. Het kampioenschap in de 2e klasse A van de B.V.B. is binnen.

De Leerdammer, april 1934

Historie v.v.Heukelum - Kampioenschap DOS 1 1934

Het kampioenschap wordt gevierd met een feestavond in zaal “Tavenu” (Ter Algemeen Vermaak En Nuttige Uitspanning). Dit is een grote loods in het centrum die fungeerde als een gemeenschapscentrum.

Nieuwsblad voor Gorinchem en Omstreken, mei 1934

Het seizoen is met het kampioenschap nog niet over. De B.V.B. heeft drie 2e klassen. De drie kampioenen moeten onderling uitmaken wie er recht heeft op promotie naar de 1e klasse B.V.B. Hiertoe moet D.O.S. met Kerkdriel 1 en Culemborg 3 een competitie spelen. Deze kampioenscompetitie wordt met drie overwinningen en één gelijkspel door D.O.S. glansrijk doorstaan. En zo kan op 17 juni 1934, na de 8-0 overwinning op Culemborg 3, de vlag opnieuw in top. Nu voor promotie naar de 1e klasse B.V.B.

De Leerdammer, juni 1934

Hieronder een foto van het vermoedelijke kampioenselftal., genomen in seizoen 1933-1934.

Historie v.v.Heukelum - Kampioenschap DOS 1 1934
Staand v.l.n.r.: D.den Adel, T.van Maaren, K.den Adel, S.Verver en F.Olivier (voorzitter). Zittend v.l.n.r.: G.van Wijk, H.den Adel, S.Kon, J.Kruis, J.Stuivenberg, A.de Groot, K.Visser en H.van Beusekom.

Kampioenschap D.O.S. 2

Na het kampioenschap van D.O.S. 1 hadden de Heukelummers de smaak te pakken en besluit het bestuur om voor seizoen 1934-1935 een tweede elftal, D.O.S. 2, in te schrijven voor de B.V.B.  D.O.S. 2 komt in de 3e klasse H van de B.V.B. uit en wordt in 1935, het jaar dat D.O.S. 5 jaar bestaat, meteen kampioen. Ook de promotiecompetitie wordt gewonnen en dus promoveert D.O.S. 2 naar de 2e klasse B.V.B.

Nieuwsblad voor Gorinchem en Omstreken, augstus 1934

De Vijf Rivieren, februari 1935

De Vijf Rivieren, maart 1935

Heb je aanvullingen, foto's, teksten, weetjes? Mail naar [email protected] voor in het archief.