Deel 4: De eerste statuten en het huishoudelijk reglement

23 januari 2020 12:45

Marco van Honk

Op zaterdag 26 april 2020 is het exact 90-jaar geleden dat onze vereniging werd opgericht door een groepje sportminnende Heukelummers bestaande uit Gijsbert Lakerveld, Jan van Mourik, Leen Stellenboom en Louis Stellenboom.

In de aanloop naar het 90-jarig bestaan zal ik een aantal perioden uit de Heukelumse voetbalgeschiedenis belichten en in het tijdsbeeld proberen te plaatsen. In dit artikel meer over de eerste statuten en het huishoudelijk reglement.

Deel 4: De eerste statuten en het huishoudelijk reglement

Vanaf de oprichting heeft de vereniging statuten, waarin de gedrags- en organisatieregels van onze vereniging staan beschreven. Aanvankelijk ligt de tekst ter inzage bij de bij de secretaris. Op 15 oktober 1934 worden door de het bestuur, vertegenwoordigd door toenmalig voorzitter A. van Lavieren en secretaris PH. Olivier, de statuten en het huishoudelijk regelement uitgebracht. De tekst wordt keurig in boekvorm gedrukt en verspreid onder de leden, hiervoor moeten zij 0,10 guldencent betalen.

In de statuten moeten wettelijk een aantal zaken zijn opgenomen:

• Naam van de vereniging.
  • Het doel van de vereniging.
  • De verplichtingen die de leden hebben of de manier waarop die verplichtingen worden vastgesteld.
  • De manier van het bijeenroepen voor de algemene vergadering.
  • De manier waarop het bestuur wordt benoemd of ontslagen.
  • Als de vereniging ontbonden zou worden, op welke manier dit moet gebeuren.
  • De bestuurders van de vereniging moeten ervoor zorgdragen dat de statuten met notariële akte worden ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Laten zij dat na, dan zijn ze hoofdelijk aansprakelijk.
  • Wijzigingen in de statuten moeten door de Algemene Ledenvergadering worden goedgekeurd.

Door de jaren heen zijn de statuten en het huishoudelijk regelement aangepast, bij mijn weten laatstelijk in 1979. Enkele opvallende veranderingen:

• Het bestuur moet tegenwoordig uit minimaal 5 personen bestaan, tegenover minimaal 7 personen in 1934.
  • De huidige bestuursleden treden na 3 jaar af en mogen zich dan herkiesbaar stellen, in 1934 was dit om het jaar.
  • Het boekjaar loopt nu van 1 juli tot en met 30 juni, in de oude statuten van 27 april tot 27 april. En in plaats van oktober werd de jaarvergadering na het einde van de competitie gehouden en voor het begin van het volgende seizoen.
  • Volgens de statuten van 1934 wordt er een elftalcommissie gekozen van 3 personen. Zij zijn verantwoordelijk voor de samenstelling van de elftallen en kiezen de aanvoerder.  Heden ten dage bestaat deze elftalcommissie niet meer en bepaald de trainer de opstelling en de aanvoerder.
  • De rol van de aanvoerder wordt in de statuten van 1934 uitgebreid omschreven. In 1979 kom ik deze beschrijving niet meer tegen.

Kortom, lees hieronder de statuten uit 1934.

Historie v.v.Heukelum - De Statuten

Heb je aanvullingen, foto's, teksten, weetjes? Mail naar [email protected] voor in het archief.