Door Ondersteuning Sterk, succesvolle jaren

2 augustus 2015 0:00

Marco van Honk

In clubblad De Vriezenwijk jaargang 36 nummer 2-2012 kwamen we een ingezonden artikel tegen van Cor Millenaar. Millenaar beschrijft de oprichting van supportersvereniging D.O.S. in 1984. De vereniging is tot op de dag van vandaag nog actief, zij het op de achtergrond ter ondersteuning van de voetbalvereniging.

Jetty van der Kolk beheert vandaag de dag de penningen van de supportersvereniging. Het jaarlidmaatschap kost €7,50. Belangstelling? Stuur een e-mail naar [email protected].

"Herinnering aan succesvolle jaren."

In 1983 vroeg Cor Millenaar het bestuur van de v.v.Heukelum of hij in De Vriezenwijk interviews mocht optekenen met diverse prominente clubleden. Daar is nogal wat uit voortgekomen. Niet alleen de ballenactie en het programmablaadje komen daar uit voort, maar tijdens het interview met de toenmalige shirtsponsor Hans van Lent van café De Zwaan kwam een supportersvereniging ter sprake. Afgesproken werd dat Hans zijn clientèle aan de bar zou informeren en Cor ging proberen het bestuur warm te krijgen voor het idee om een supportersvereniging op te richten en dan verder uit te werken.

Dat de v.v.Heukelum toe was aan een supportersvereniging bleek uit het empo waarmee diverse leden zich inzette voor dit project. 10 april 1984 kwamen 7 leden bij elkaar om detail uit te werken en 25 april was de supportersvereniging na een oprichtingsvergadering een feit.

Liefst 62 supporters bezochten die eerste vergadering. Unaniem werd gekozen voor de naam D.O.S., zoals vroeger de v.v.Heukelum stond ingeschreven. Namelijk Door Oefening Sterk. Maar onze supportersvereniging werd dan Door Ondersteuning Sterk. Tijdens de oprichtingsvergadering werden 3 initiatiefnemers en 2 mensen uit de zaal gekozen om een bestuur te vormen. Op 14 mei 1984 werden de functies verdeeld en het bestuur bestond uit de volgende personen:

• Voorzitter - Cor Millenaar
  • Secretaris - Aria Bron
  • Penningmeester - Ellen Hol
  • 2e voorzitter - Hans van Lent
  • 2e secretaris - Hennie de Ridder

Dat het bestuur van de v.v.Heukelum er goed aan deed om een beginkapitaal te creëren door 250 gulden te storten heeft zich in de loop der jaren goed uitbetaald.

Nu hadden we de eerste tijd alles mee, maar er werd ook terdege hard gewerkt. We verwierven veel reclameborden, de benzinebonnenactie van Pomp X. De Schilkamp (Van Daalen) gaf ons 5 uren sporthal plus 2 ballen en van de Firma Vermeer kregen we een scorebord aangeboden. Het 1e jaar konden we de jongste leden al verrassen met een St. Nikolaasfeest en een Kerst-zaalvoetbaltoernooi.

Binnen 1 jaar was er ongeveer 12.500 gulden binnengekomen en daarvan voor ruim 8.000 gulden besteed aan activiteiten. Deze trend zette zich de eerste jaren voort en konden we de v.v.Heukelum met diverse projecten flink ondersteunen. Voor de veldverlichting stelden we 5.000 gulden beschikbaar en werd er ook een renteloze lening verstrekt van 3.000 gulden.

Het 1e en 2e elftal dat verre reizen moest maken naar het Zeeuwsche land konden we ondersteunen. Grote giften, waaronder 1.500 gulden van de verzekeringsmaatschappij De Centrale gingen gelijk door naar v.v.Heukelum. Ook de opbrengst van de sponsorloop door ons georganiseerd ging naar de vereniging.

Maar, waar het om draait bij een voetbalvereniging (het sportieve gebeuren) was in die periode echt glansrijk: het 1e elftal in de 2e klasse (er was toen geen hoofdklasse) en het 2e reserve 2e klasse. dames 1 speelde regionaale en er was zelfs een Dames 2 elftal. Heukelum won het hoog aangeslagen Nieuwsbladcuptoernooi en als invaller het Unitas toernooi waar uitsluitend betaalde B-elftallen waren uitgenodigd zoals Sparta 2 en Utrecht 2. Trainer Pim Verbeek zei toen over de achterhoede van Heukelum (de 4-J's) John, Jan, Jilles en John: Met zo'n achterste linie kan men betaald voetbal spelen. Later werd ook de Vijfheerenlandencup gewonnen. Mooie herinneringen uit een mooie tijd.

Ik denk aan het stencilen van het programmablaadje als de inkt bijna tot je ellebogen zat, maar de uitslagen van de 's morgens gespeelde wedstrijden stond er er wel in. Of aan Siem Kruis die tijdens de sponsorloop bij mensen door de woning ging om maar zoveel mogelijk rondjes te lopen voor zijn club. Als ik op bezoek ging bij hem in Lingestein konden we er jaren later onder het genot van een jonge jenever (ja die had ie in de koelkast liggen) nog hartelijk om lachen. Ook op bezoek bij Hans van Ameide vliegen de uren voorbij als we over de activiteiten van de eerste jaren supportersclub kletsen. Ik denk ook even terug aan Marian Oskam en aan John van Leuven die ons veel te vroeg ontvielen.

MAAR, de v.v.Heukelum moet vooruit denken, en streven naar mensen (bestuurders en spelers) die clubliefde uitstralen om weer tot die successen te komen, die we in de jaren '80 mochten beleven.

Cor Millenaar.