Puzzelwerk Verbeek bij Heukelum pakte goed uit

24 april 2019 0:00

Marco van Honk

Onlangs verscheen is in de regio Gorinchem en Leerdam weer een nummer van de regionale voetbalkrant "Voetbal Journaal regio Gorinchem - Leerdam". In dit nummer worden alle clubs in de regio Gorinchem en Leerdam belicht. Voor Heukelum stond in de krant een interview met trainer Marco Verbeek.

20190424 Marco Verbeek

Nog een week of zes dan zit de periode van drie jaar Heukelum er voor trainer Marco Verbeek in het krakelingenstadje op. Volgend seizoen is de Culemborger trainer van GJS in Gorinchem.

Verbeek neemt een voorschot op zijn laatste periode bij de club, die hij als goede tweedeklasser achterlaat. ,,Het is ongeloofl ijk snel gegaan. De tijd vliegt voorbij. Nee, een verlenging van het seizoen zie ik niet gebeuren. Heukelum hoeft niet echt naar beneden te kijken. Half april is het gat met Brederodes, de nummer twaalf van de ranglijst, ruim tien punten. Wij zijn ook tegoed voor een positie diep in het rechterrijtje. Voor een plaats hoog in de subtop is Heukelum niet stabiel genoeg.”

Het heeft Heukelum dit seizoen ook niet echt meegezeten. Een bepalende speler als Marek Verweij moest vroeg in het seizoen geblesseerd afhaken. In de winterstop verloor Heukelum de misschien wel belangrijkste pion Sil van Putten. Het verhaal is bekend. Hij scheurde bij een landing op de bodem van sporthal de Oosterbliek zijn achillespees af. ,,Door werk of door welke reden dan ook verloren wij gaandeweg het seizoen nog heel wat meer spelers. Daar hebben wij geen grip op, maar het tekent wel mijn laatste seizoen bij de club. Aan de andere kant maakt dit het trainersvak ook weer leuk. Omdat ik zo moet puzzelen over de samenstelling van de ploeg, kom ik tot oplossingen die toch goed uitpakken. Wie had gedacht dat Ferry Meijdam zich

tot een echte nummer tien zou ontwikkelen. Die jongen staat zijn hele voetballeven al in de spits. Ondanks die nieuwe positie pakte hij tegen Nieuw-Lekkerland en Pelikaan gewoon zijn doelpunten mee.” Een ander voorbeeld is Menno Beusekamp. In het verleden rechtsback en bij Heukelum ook middenvelder. ,,Wij gebruiken hem nu als centrale verdediger en ook dat kan hij uitstekend. Daarnaast maak ik gebruik van jonge talenten uit JO19, die dan ook hun kans grijpen. Dat is goed voor een relatief kleine club als Heukelum.”

VERRASSING

Dan was er nog het plotselinge keepersprobleem. Opeens waren de eerste twee keepers bij Heukelum uitgeschakeld. Verbeek kende in zijn woonplaats Culemborg nog een keeper die niet aan een club verbonden was. Het toeval wilde dat hij Youssef Chouay, voormalig doelman van SMVC Fair Play, TEC, Magreb’90 en FC Lienden, in een lokale supermarkt trof. ,,Marco heeft mij het probleem uitgelegd en natuurlijk wilde ik helpen. Ik kijk dan naar het teambelang, want een team zonder een echte keeper, dat kan natuurlijk niet. Ik had echter niet gedacht dat Heukelum mij binnen drie dagen speelgerechtigd zou krijgen.” Chouay trainde op donderdag voor het eerst mee en op vrijdag hoorde hij van Verbeek dat hij op zaterdag in Dordrecht tegen EBOH zou keepen. ,,Niet normaal toch.

Op een velletje papier stond dat ik speelgerechtigd was. En toen ik mij bij de scheidsrechter kon legitimeren, mocht ik starten. Ik was bloed- en bloednerveus. Ik ben 33 jaar, maar dit was voor mij toch ook nieuw. Ik had immers vier jaar niet op het veld gekeept. Ik kende de club Heukelum niet, laat staan de tegenstander. Het coachen was natuurlijk lastig. Ik riep alleen de rugnummers van de spelers. Maar het is fantastisch uitgepakt.”

UITSPRAKEN

,,Een wonderlijk verhaal natuurlijk”, vertelt Verbeek. ,,Youssef is wel heel belangrijk voor ons geworden. In het restant van het seizoen gaan wij nog wel de nodige punten pakken. Maar je hoort mij geen uitspraken doen over de wijze waarop. Daarvoor is het trainerschap bij Heukelum te onvoorspelbaar.”

Marco Verbeek wordt in het nieuwe seizoen trainer bij het Gorinchemse GJS. De kans dat de ploeg eersteklasser blijft, is half april niet heel groot. ,,Het is afwachten op welk niveau ik daar instap. Ik heb daar geen invloed op. Samen met technisch manager Cees Lagendijk kijk ik nu al naar het nieuwe seizoen. Wat ik wel weet is dat daar elk jaar instroom van jonge talenten is en dat is wel heel leuk om mee aan de slag te gaan.”