Interview Benjamin Meijdam: Trouw aan Heukelum

15 maart 2019 0:00

Marco van Honk

Vandaag stond een interview met Benjamin Meijdam in het AD Rivierenland, als vooruitblik op het treffen met Papendrecht. In dit artikel het interview.

20190315 Benjamin Meijdam

Heukelum krijgt morgen te maken met Papendrecht, een van de best voetballende ploegen in de tweede klasse F. Getuige de uitoverwinningen op EBOH en Pelikaan komt Heukelum steeds meer in vorm. Wie neemt de leiding in de derde periode?

Benjamin Meijdam maakte in 2012 als junior-debutant bij Heukelum de promotie naar de derde klasse mee. "In 2016 volgde na de gedenkwaardige wedstrijd bij SC Amstelwijck promotie naar de tweede klasse."

Blessuregolf

Heukelum acteert voor het derde jaar in de tweede klasse en had zich na een tiende en zesde plaats voorgenomen een vervolgstap te maken. "Maar dat hebben wij bijgesteld na de blessuregolf in de eerste helft van het seizoen. Met Tim Verdier en Sil van Putten hebben wij een paar serieuze probleemgevallen. Nu spelers als Tim Schwebke, Stijn Schuller en Wilfried Prigge terugkeren, zie je dat de resultaten beter worden. Wij wonnen de afgelopen weken van EBOH en zaterdag van Pelikaan, dat is toch niet verkeerd. Nu krijgen wij Papendrecht en Roda Boys. Ook ploegen uit de top 5. Maar eens zien hoe wij er straks voor staan."

De 25-jarige Benjamin Meijdam is samen met zijn oudere broer Ferry superbelangrijk voor de club uit het krakelingenstadje. Zaterdag rolden zij feitelijk samen Pelikaan op door drie voltreffers van Ferry na drie assists van Benjamin. "Wij zijn voor Pelikaan een echte angstgegner. Vorig jaar wonnen wij daar met 4-1 en gaf ik ook drie assists en scoorde Ferry twee keer."

Benjamin Meijdam vervolgt: "Voor Heukelum is dit toch een mooi niveau. Natuurlijk streef je altijd het hoogste na en zal het bijzonder zijn als wij de eerste klasse halen. Wij doen dat zonder vergoedingen voor spelers en dan weet je dat het bijna niet te doen is. Wij moeten het hebben van ons eigen spelers en wat jongens van buitenaf die graag bij ons willen voetballen. Een goed voorbeeld is onze keeper Yoerik van't Pad, die jaren geleden vanuit Leerdam naar ons kwam en nu naast zijn keeperswerk ook een bestuursfunctie bekleedt."

Overstap

Broer Ferry Meijdam kiest komende zomer voor een overstap naar zaterdag-eersteklasser LRC Leerdam. "Ik begrijp hem wel, want hij is iets ouder en weet dat het zijn laatste kans is om op hoger niveau te acteren. Daar krijgt hij nog betere ballen. Ik hoop voor hem en LRC dat hij er dertig maakt."

Benjamin Meijdam blijft zijn club Heukelum trouw. "Ik kon destijds met Ferry mee naar IJsselmeervogels. Daar heb ik niet voor gekozen. Elk jaar word ik door clubs benaderd, maar ik vertrek niet. Hoewel, zeg nooit nooit, want wie weet kies ik er over een jaar wel voor om met mijn broer te kunnen voetballen."

Vertrouwen

Er tot slot: "Ik heb vertrouwen in de club en de nieuwe trainer Jerome Ceton. Hij heeft een goed verhaal. Ik heb het er met Sil van Putten over gehad. Hij blijft ook. Ik vind het knap dat ons cluppie dat wij steeds weer trainers met een UEFA A-diploma aan ons kunnen binden. Dat zegt toch ook wel iets over Heukelum."

"Heukelum is een goede ploeg"

Papendrecht trainer Johan Sturrus is onder de indruk van Heukelum. "Dat is gewoon een goede ploeg, die het iedereen moeilijk kan maken. Als wij iets willen, mogen wij niet veel steken laten vallen. Wij komen nu in een periode dat de prijzen verdeeld gaan worden. Wij staan tweede, maar hebben nog niets en gaan honderd procent voor een periodetitel. Maar dat geldt waarschijnlijk ook voor Heukelum." Sturrus moest puzzelen om zijn groep in beweging te houden. "Wij mochten niet op de velden trainen, dus dan wordt het lastig."