Heukelum wint voetbalgevecht tegen Altena in blessuretijd

Altena 1

Jorik Zuidweg
Tristan van Noorloos

4 mei 2024 14:30

S. Fleuren

Sportpark Altena
Rijksweg 202 204
4255GR
NIEUWENDIJK NB

Zaterdag zegevierde Heukelum in een intens voetbalduel met 0-1 tegen Altena. In blessuretijd zorgde Thomas van Iperen voor de winnende goal, waarmee hij de held van Heukelum werd. De formatie van Fred de Groot stond toen met tien man, na een rode kaart (tweemaal geel) voor Yoerik van't Pad.

Heukelum kwam slordig uit de startblokken. Altena liet na om de leiding te nemen. Slechts één minuut in de wedstrijd stond Altena-aanvaller Jorik Zuidweg tegenover Max Borowski. Borowski voorkwam een vroeg tegendoelpunt. Zuidweg kreeg nog twee goede kansen, maar slaagde er niet in te scoren.

Halverwege de eerste helft wisselden rechtsbuiten Thomas van Iperen en linksbuiten Michiel den Hartog van positie. Ricardo Papilaja kwam meer op het middenveld te spelen, terwijl Heukelum de opbouw van Altena steeds effectiever verstoorde. Het initiatief en de kansen lagen nu bij Heukelum.  Het goede storen leverde Thomas van Iperen bijna een goal op toen hij kon profiteren maar keeper Bas Visser redde met zijn voet. Er volgden kansen voor Tim Schwebke, Thomas van Iperen en een schot van Ricardo Papilaja.

In de tweede helft ontvouwde zich een waar voetbalgevecht. Voor elke meter werd geknokt en gestreden. Beide teams streden met volle overgave en maakten aanspraak op de volle drie punten. Heukelum kreeg mogelijkheden via Thomas van Iperen en Tim Schwebke. Altena stuitte op keeper Borowski en zag een doelpunt afgekeurd worden wegens buitenspel.

Met iets meer dan tien minuten te spelen, leek de wedstrijd een keerpunt te hebben toen Yoerik van't Pad zijn tweede gele kaart ontving van scheidsrechter Fleuren. Van't Pad moest vertrekken en Heukelum stond met tien spelers. Desondanks bleef Heukelum agressief druk zetten op de opbouw van Altena. Hoewel Altena langzaam sterker werd, bleef de thuisploeg steken bij afstandsschoten en slaagde er niet in verder te komen.

Een minuut in blessuretijd werd Thomas van Iperen de held van Heukelum. Door een fout in de verdediging van Altena kon Ricardo Papilaja Van Iperen vrijspelen. Van Iperen scoorde de beslissende goal, waarna hij met heel Heukelum kon feestvieren.

De wedstrijd was nog niet beslist. In de overgebleven zeven minuten bereikte de spanning onder de Heukelumse supporters grote hoogten. Max Borowski hield Heukelum staande gedurende deze extra tijd, met hulp van de paal.

En zo kon Heukelum drie punten toevoegen aan het totaal. Met de extra degradatieregeling loopt de competitie op z'n zachts gezegd erg vreemd. Heukelum staat momenteel op de derde plek in de ranglijst, die aan het einde recht geeft op de promotienacompetitie, en bovenaan in de tweede periode. Echter, de ploeg is nog niet honderd procent zeker van het vermijden van de degradatienacompetitie.

Er resteren deze competitie nog twee thuiswedstrijden. Komende zaterdag komt koploper Dongen op bezoek.

Altena 1 - Heukelum 1   0-1   (0-0)
91.   0-1   Thomas van Iperen

Heukelum: Max Borowski, Lars van Honk, Joey Oudshoorn ('64. Maarten Pronk), Michiel den Hartog ('64. Jelle Looijen), Tim SchwebkeGele kaart ('80. Stefan Peek), Menno Dekker, Thomas van Iperen, Ricardo Papilaja, Milan van de Werken, Yoerik van 't PadTweemaal geel en Yassine El HanoudiGele kaart.

Altena: Bas Visser, Cas Duijzer (Dan Hazenberg), Brian de Graaf, Jarno Kraaij, Jens Schouten (Yori van Dinteren), Jorik ZuidwegGele kaart, Tristan van NoorloosGele kaart (Jari Langermans), Thijs Groeneveld (Ali Mahamed), Fabian Ebert, Luc van der Stelt en Sem van der Pijl.

Scheidsrechter: Stefan Fleuren.
Assistent-scheidsrechters: Piet van Iperen en Arjan Wallaard (Altena).

Toeschouwers: 240.