Heukelum makkelijk langs GJS naar derde periodetitel

GJS 1

Bart van Schaften
Rob van den Boom
Sjors Hendriks
Joost Haggenburg
Assist: Tim Schwebke
Max Schaay (schot)
Tim Schwebke (intikker)
Benjamin Meijdam (vrije trap)
Sil van Putten (scrimmage)

28 mei 2022 14:30

S.W.A.J. van Westing

Sportpark Dalem
Merwe Donk 56 A
4207XB
GORINCHEM

Afgelopen zaterdag speelde onze hoofdmacht een belangrijke wedstrijd in Dalem tegen de Gorinchemse Jonge Spartanen (GJS). Immers; Heukelum had nog één puntje nodig om zich definitief in veiligheid te spelen. Daarnaast konden de rood-witten bij winst de derde periodetitel pakken.

Het ging crescendo want na een flitsende start en een prima vervolg werd de thuisploeg met 6-0 aan flarden gespeeld. Resultaat: winst in de derde periode en geen degradatiezorgen meer. Heukelum sluit hiermee een heel knappe reeks van 7 overwinningen in 8 wedstrijden af. Volgende week wordt de competitie afgesloten met een thuiswedstrijd ‘om des keizers baard’ tegen Wilhelmina ’26 uit Wijk en Aalburg.

Onze hoofdmacht begon aan de wedstrijd zonder de al langere tijd afwezige Lars van Honk. Ook Tim Verdier moest verstek laten gaan, terwijl de weer herstelde Ricardo Papilaya ‘veiligheidshalve’ op de bank werd gehouden.

Over de wedstrijd zelf kunnen we eigenlijk kort zijn.  Beide ploegen zullen ongetwijfeld met de beste bedoelingen aan de wedstrijd zijn begonnen, maar toen Heukelum via een overrompelende start na 11 minuten spelen op een 2-0 voorsprong kwam, was het verzet van de thuisploeg gebroken. We doen Heukelum tekort om hier te zeggen dat de thuisploeg het vervolgens cadeau deed; het verzet van de Gorcummers was daarna erg matig tegen een overigens wél scherp en goed spelend Heukelum.

De 0-1 ontstond na 5 minuten spelen via Brennan Bieri na een wel bijzonder fraaie aanval via Sil van Putten, Benjamin Meijdam en Tim Schwebke. Brennan mocht uiteindelijk de afmaker zijn. Het werd na 11 minuten spelen 2-0 na een hoekschop van Sil van Putten en een daarop volgende inzet van Brennan Bieri. Binnen de zestien gaf Max Schaaij de bal vervolgens de goede richting langs de kansloze doelman van de thuisploeg. Tussendoor had Chris van Bruggen nog redding moeten brengen op de doellijn bij een kansrijke aanval van de thuisploeg. Achteraf zou het zo’n beetje het enige wapenfeit van GJS blijken te zijn geweest.

Nog voor de pauze bepaalde Ferry Meijdam de stand op 0-3 toen hij een pass van broer Benjamin goed oppikte en de bal gedecideerd diagonaal langs de twijfelende doelman van de thuisploeg schoot. De wedstrijd had vervolgens voor de rust gemakkelijk een hogere score kunnen hebben, maar de Heukelumse voorwaartsen werden wat slordig in de afwerking.

Na de thee ging Heukelum weer op de goede voet verder. Via Tim Schwebke (hij tikte de bal met buitenkant voet langs de doelman na een vrije trap van Sil van Putten die door Ferry Meijdam met het hoofd verlengd werd), Benjamin Meijdam (een vrije trap direct in de kruising) en Sil van Putten  (een scrimmage in de zestien die hij van dichtbij verzilverde) werd het uiteindelijk 0-6. Een mooie score voor een prima spelend Heukelum dat nu de nacompetitie ingaat met als inzet promotie naar de eerste klasse.

Een knappe prestatie van staf, begeleiding en spelers. Een felicitatie waard. Wie had dit durven dromen na het stroeve begin van de competitie en de constante dreiging niet uit het degradatiegevaar te geraken? Een periodetitel dus als beloning voor de ‘remontada’.

Het is nog niet duidelijk wie de tegenstander wordt. Een en ander is in eerste instantie afhankelijk van de vraag of Heukelum wel of niet de laagst geklasseerde periodekampioen in de einstand wordt.  Op dit moment staan de kampioen van de eerste periode (Wieldrecht) en de kampioen van de derde periode (Heukelum) precies gelijk (beide 35 punten). Het doelsaldo is in het voordeel van Wieldrecht. Blijft deze situatie zo, dan speelt Heukelum zaterdag over een week vrijwel zeker een uitwedstrijd tegen NSVV uit Numansdorp (de hoogst geklasseerde periodekampioen in de 2e klasse E). Eindigt Heukelum bóven Wieldrecht dan speelt de rood-witte brigade eerst een wedstrijd tegen de nummer 13 van 1c (Breukelen of Woudenberg).

Mocht Heukelum de eerste partij winnen, dan volgt de dinsdag daarna in ieder geval weer een uitwedstrijd. Wordt ook die wedstrijd gewonnen, vindt op zaterdag 18 juni de finalewedstrijd plaats op neutraal terrein. Zover is het natuurlijk nog lang niet, maar in de huidige vorm zijn onze roodbroeken tot veel in staat.

Gelet op de voorgaande toelichting is de laatste wedstrijd zaterdag thuis tegen Wilhelmina ’26 dus niet helemaal zonder belang.  We gaan het beleven (helaas niet zien want uw verslaggever geniet de komende 2 weken van een ‘vakantie elders’).

GJS 1 - Heukelum 1   0-6   (0-3)
06.   0-1   Brennan Bieri
12.   0-2   Max Schaay
34.   0-3   Ferry Meijdam
51.   0-4   Tim Schwebke
70.   0-5   Benjamin Meijdam
81.   0-6   Sil van Putten

Heukelum: Yoerik van 't Pad, Jeffrey van der Heiden, Max SchaayGele kaart ('74. Ricardo Papilaja), Joey Oudshoorn ('74. Niels Labrie), Chis van BruggenGele kaart, Tim Schwebke ('74. Redouan Berghout), Brennan Bieri ('50. Thomas van Iperen), Sil van Putten, Benjamin Meijdam, Ferry Meijdam en Wilfried Prigge.

GJS: Remco de Bruijn, Sjors HendriksGele kaart, Björn Barten (Jan Paul Nieuwersteeg), Jonas van Bakel, Ben Vissers, Taoufik Benyahia (Enes Zencirkiran), Bart van SchaftenGele kaart, Ghilles Sedik (Joost HaggenburgGele kaart), Quincy Bartens, Fadelme Elonga en Rob van den BoomGele kaart (Niels Hofman).

Scheidsrechter: Stefan van Westing.
Assistenten: Joop Viveen (Heukelum) en Jeroen van den Boom (GJS).
Toeschouwers: 150.