Heukelum moet de punten in Kinderdijk laten

De Zwerver 1

Mark Hendriks
Rick Verloop (schot)
Redouan El-Akchaoui (corner)
Glenn Weijts (penalty)

2e klasse F

19 maart 2022 14:30

B. Cakir

Sportpark De Schans
Smitweg 6
2961AW
KINDERDIJK

Opnieuw zat het Heukelum zaterdag tegen De Zwerver niet mee. Na een 3-1 nederlaag bleven de punten in Kinderdijk, ondanks dat Heukelum niet onder deed. Geluk en vooral scherpte voor het doel brak de formatie van trainer Jerome Ceton op.

De laatste keer dat Heukelum en De Zwerver voor de competitie in Kinderdijk tegen elkaar uitkwamen was op zaterdag 1 december 1990. Heukelum speelde toen in de 2e klasse B, een competitie met onder andere Kozakken Boys (2e divisie), Scheveningen (2e divisie), 's-Gravenzande (hoofdklasse) en Achilles Veen (hoofdklasse). Die wedstrijd uit 1990 werd met 3-2 verloren met Heukelumse doelpunten van Frank Boon en Sam Papilaja. Heukelum doelman André den Hertog moest driemaal "vissen".

De oudere generatie zal zich de wedstrijd moeilijk kunnen herinneren. Ook teammanager Evert-Jan Wildner, toen als speler op het veld, kon zich  niets herinneren. Toch zijn er veel overeenkomsten tussen de wedstrijd zaterdag en die van 1 december 1990. Zo stond Heukelum ook onderaan de ranglijst en speelde de ploeg van toenmalig Heukelum-trainer Ton Zoutendijk een verdienstelijke wedstrijd. En ook toen stond het vizier niet op scherp, aanvallers Peter van Rooden en Sam Papilja waren nadrukkelijk aanwezig maar misten scherpte voor het doel.

Op sportpark De Schans in Kinderdijk, uniek gelegen midden in het arbeidersdorp, was het zaterdag niet anders. Heukelum kreeg weer de complimenten, maar stond aan het einde van de wedstrijd weer met lege handen. Trainer Ceton moet er moedeloos van worden.

Met Thomas van Iperen en Benjamin Meijdam in de aanval, Ferry Meijdam en Tim Schwebke namen plaats op de bank, was Heukelum de eerste helft de bovenliggende partij. Op een schot van Benjamin Meijdam na, wat rakelings naast ging, waren er in het eerste halfuur geen noemenswaardige kansen. Enigszins onverwacht maar niet minder verdiend, kwam Heukelum op voorsprong. Bij een inzet van Benjamin Meijdam blunderde de keeper van De Zwerver door de bal onder zich door te laten glippen, 0-1. Heukelum kon de voorsprong niet tot de rust behouden. Max Schaay liet in de verdediging de bal van zijn voet springen, De Zwerver speler Rick Verloop profiteerde en scoorde de gelijkmaker.

Na rust liet Jerome Ceton Ferry Meijdam en Tim Schwebke invallen. Sil van Putten zag een schot van zestien meter knap gepareerd door keeper Bijkerk. Heukelum leek weer aan te dringen, maar het zat niet mee. Op schlemielige wijze werd een doelpunt geïncasseerd. Redouan El-Akchaoui mocht voor de thuisploeg aanleggen voor een corner en scoorde waarschijnlijk voor de eerste en laatste keer in zijn leven vanuit de corner. De bal viel met hulp van de wind via de binnenkant paal binnen.

Met nog een slordige twintig minuten op de klok ging Heukelum op zoek naar de gelijkmaker. "Het vizier stond niet op scherp" en dat bleek duidelijk. Ferry Meijdam was dichtbij toen hij alleen op keeper Bijkerk af mocht. Bijkerk werd de winnaar van het duel. Bij een scrimmage voor het doel van De Zwerver werd de bal van de lijn gehaald. In de rebound werd tot een paar keer toe opnieuw ingeschoten, maar niet gescoord. Alles bij elkaar opgesteld, kwamen we tot kansen voor Ferry Meijdam (2x), Tim Schwebke en Sil van Putten. Scherpte en geluk ontbraken voor Heukelum, wat vlak voor tijd ook nog de 3-1 te slikken kreeg toen Wilfried Prigge een speler van De Zwerver onreglementair vasthield. Scheidrechter Cakir wees terecht naar de stip. Glen Wijts schoot de bal strak in de linker benedenhoek en hield zo de punten voor zijn club op sportpark De Schans.

Opnieuw was een gelijkspel of een kleine overwinning voor Heukelum op zijn plaats geweest. De ploeg staat nu met drie punten achterstand op de laatste plaats. Maar... door de Coronastop zijn we nu halverwege maart met 13 wedstrijden op de helft van de competitie. Het getoonde spel van de afgelopen periode biedt perspectief en het zal een kwestie van tijd worden wanneer het voordeel de kant van Heukelum op gaat vallen.

Daarvoor volgen komende week een tweetal belangrijke wedstrijden. Komende dinsdag wacht de inhaalwedstrijd tegen EBOH. De wedstrijd ging twee weken geleden niet door vanwege Corona-gevallen bij de Dordtenaren. De wedstrijd wordt op De Vriezenwijk gespeeld, begint om 20.00 uur en staat onder leiding van scheidsrechter M.P. van Dijk. Zaterdag staat de thuiswedstrijd tegen Arkel, wat nu één-a-laatste staat.

De Zwerver 1 - Heukelum 1   3-1   (1-1)
32.   0-1   Benjamin Meijdam
36.   1-1   Rick Verloop
69.   2-1   Redouan El-Akchaoui
86.   3-1   Glenn Weijts (strafschop)

Heukelum: Yoerik van 't Pad, Tim Verdier, Max Schaay, Lars van Honk, Joey Oudshoorn ('46. Tim Schwebke), Sil van Putten, Wilfried Prigge, Thomas van Iperen ('46. Ferry Meijdam), Benjamin Meijdam, Ricardo Papilaja en Jeffrey van der Heiden.

De Zwerver: Bas Bijkerk, Mark HendriksGele kaart (Austen Zwaal), Dennis Bot, Lucas Adelino, Rick Verloop, Guido Luiten, Mathijs Vermaat, Robin Lodder, Robert Kuijpers (Redouan El Akchaoui), Stef Verloop (Jesper Kusters) en Jermain Bebrout (Glenn Weijts).

Scheidsrechter: Bayram Cakir.
Assistenten: Joop Viveen (Heukelum) en  Titus Fleur (De Zwerver).
Toeschouwers: -.