Vooral Heukelum doet zichzelf tekort tegen koploper Wieldrecht

Wieldrecht 1

Max Schaay (scrimmage)
Jerremy de Lijster
Mohamed Al Salman (schot)

2e klasse F

19 februari 2022 14:30

Anoniem

Sportpark De Vriezenwijk
Groeneweg 3
4161BJ
HEUKELUM

Opstelling

Heukelums hoofdmacht speelde afgelopen zaterdag na enkele maanden Lockdown eindelijk weer eens een echte competitiewedstrijd. Op de eigen Vriezenwijk ontving Heukelum koploper Wieldrecht uit Dordrecht. Op voorhand een moeilijke opgave die de thuisploeg voetballend echter prima aanpakte. Na een goede eerste helft en een 1-0 voorsprong maakten de gasten pas in de 90ste minuut de gelijkmaker. En dat laatste had echt niet nodig geweest.

Na afloop ging binnen de Heukelumse gelederen de beschuldigende vinger in de richting van scheidsrechter Metsemakers uit het Limburgse Geleen, die er voor zorgde dat Heukelum met slechts 8 spelers de wedstrijd beëindigde en daardoor het overwicht van vóór de pauze niet kon consolideren. Feit blijft dat het de speler zelf is die de regels overtreedt en daarmee de leidsman de gelegenheid biedt al dan niet een gele of rode kaart te trekken. Daar ben je als speler zelf debet aan en kun je de scheidsrechter niet verantwoordelijk voor houden. En daar zit dus het onnodige van het puntenverlies. Al blijft het natuurlijk de vraag of Heukelum bij 11 tegen 11 de overwinning wel over de streep getrokken zou hebben.

Gedoe dus op De Vriezenwijk in een overigens beslist geen harde of onsportieve wedstrijd. Scheidsrechter Metsemakers had de strafkaarten echter losjes in zijn borstzakje zitten want trok in totaal 9 keer een kaart (waarvan 8 voor een Heukelummer). En dat drukte zijn stempel op het wedstrijdverloop.

De thuisploeg begon sterk tegen een (niet in de sterkste bezetting aantredende) tegenvallende winnaar van de eerste periode en wist zich verschillende hele en halve kansjes uit te spelen. Na 18 minuten spelen resulteerde dit in een 1-0 voorsprong: de bal kwam uit een hoekschop van de rechterkant via onder andere Ferry Meijdam kort voor de doellijn voor de voeten van de goed doorgelopen Max Schaaij die geen moeite om de bal over de doellijn ‘binnen’ te lopen. Ook hierna kwam Heukelum nog enkele keren via onder andere Sil van Putten en Benjamin Meijdam dicht in de buurt van het vijandelijke doel totdat in de 30ste minuut een breekpunt viel te noteren. De scheidsrechter constateerde dat de na een actie op de grond gevallen Brennan Bieri een slaande beweging maakte naar een tegen hem aan duwende tegenstander. Brennan kon direct met rood vertrekken. Van een Heukelums overwicht was hierna geen sprake meer, maar toch was de thuisploeg kort voor rust tot tweemaal toe via Sil van Putten nog dicht bij een tweede treffer.

Het ondertal zorgde er na de pauze voor dat de gasten aandrongen en het voor Heukelum voornamelijk tegenhouden werd. Toch kwamen er nog kansen. Na een minuut of 15 in de tweede helft moest Benjamin Meijdam in vrije positie met links afwerken en dat ging net niet scherp genoeg. Een minuut of wat later kopte Ferry Meijdam de bal na een vrije trap nét naast de verkeerde kant van de paal. Toen Tim Schwebke binnen één minuut (de 68ste) tweemaal geel en dus rood kreeg (wegens hinderen van de doelman en een te forse tackle op de benen van een tegenstander) was het met de aanvallende intenties van de thuisploeg echter gedaan. Het werd ‘kunst en vliegwerk’ en ‘hangen en wurgen’. Dat ging eigenlijk nog best wel goed, want zoveel uitgespeelde kansen werden er niet weggegeven. Nadat de scheidsrechter in de slotfase (87ste minuut) ook Jeffrey van der Heiden een tweede gele kaart voorhield en de thuisploeg met 8 man kwam te staan, werd de druk op de defensie wel erg groot. Het was dan ook geen verrassing dat de gasten op 1-1 kwamen. Aanvoerder Mohamed Al Salman bepaalde in de 90ste minuut met een droge schuiver de eindstand op 1-1. In de 10 minuten blessuretijd die hierop volgden werd er niet meer gescoord en dat mocht als een klein wondertje worden beschouwd.

Al bij al best wel knap als je gedurende een wedstrijd bijna 40 minuten met 10, dan een kleine 20 minuten met 9 en tenslotte een kwartiertje met 8 man tegen elf tegenstanders moet opboksen en toch niet verliest. Minder knap is het dat je het zo ver laat komen. Een gevolg van de drie uitsluitingen is dat zij tenminste één wedstrijd schorsing uitzitten en er volgende week in de  thuiswedstrijd tegen Woudrichem niet bij kunnen zijn. Winst van de concurrenten leidde er toe dat Heukelum ondanks het puntje winst is afgezakt naar de laatste plaats op de ranglijst. En daar wil je liever niet staan. Winst tegen Woudrichem is dus zeer wenselijk.

Heukelum 1 - Wieldrecht 1   1-1   (1-0)
19.   1-0   Max Schaay
90.   1-1   Mohamed Al Salman

Heukelum: Yoerik van't Pad, Tim Verdier, Max Schaay, Lars van HonkGele kaart, Tim Schwebke2 gele kaarten, Brennan BieriRode kaart, Sil van Putten, Ferry MeijdamGele kaart ('75. Joey Oudshoorn), Benjamin Meijdam ('90. Thomas van Iperen), Ricardo Papilaja ('82. Wilfried Prigge) en Jeffrey van der Heiden2 gele kaarten.

Wieldrecht: Ard Nagtegaal (Dyan Stiegelis), Mohamed Al Salman, Robert Versteeg, Ruben Agostinho (Thom van Dijk), Jerremy de Lijster,Gele kaart Tonnie Stok, Mark van Agteren, Daan Vegt (Claudio Teneggi), Patrick Stoel, Ruben Post en Aschwin Bakema.

Scheidsrechter: Roel Metsemakers.
Assistenten: Gerrit Kon (Heukelum) en Suradj Doekharan (Wieldrecht).
Toeschouwers: 65.

Opmerking: Na de wedstrijd kreeg ook trainer Jerome Ceton een gele kaart.