Belangrijke rol voor Wilfried Prigge tegen Arkel

25 januari 2020 14:30

R. de Fijter

Opstelling

Heukelum behaalde zaterdag een welkome en geflatteerde 3-0 overwinning tegen Arkel en zet hiermee de ongeslagen reeks van voor de winterstop voort. Man of the match was invaller Wilfried Prigge, die met één goal en twee assists de basis legde voor de overwinning.

Historisch onderzoek wees aan dat de Lingederby tussen Heukelum en Arkel 100 jaar geleden ook op het programma stond. Op 11 juli 1920 speelden de voorlopers van beide verenigingen tegen elkaar op het terrein in Heukelum. D.O.S. won met 2-0.

Trainer Jerome Ceton had de beschikking over een vrijwel complete selectie. Alleen Tim Schwebke (vakantie) was afwezig.

Beide ploegen legden een matige eerste helft op de mat. Bij balbezit was Heukelum ondermaats en speelde een te laag tempo. De gasten uit Arkel konden echter ook geen vuist maken. Het leverde sporadisch een doelpoging op.

Na een gesmoord schot van Remie Schuurman-van Klaveren en een schot van Rick van Loo leek deze laatste in een volgende aanval te gaan scoren. Van Loo nam een diepe bal van Benjamin Meijdam fraai mee en verscheen oog in oog met keeper Van Baalen. Deze leek Van Loo met zijn knie aan te tikken, maar scheidrechter De Fijter wuifde een strafschop gedecideerd weg. Een moment later mocht ook Sil van Putten op de rand zestien aan een strafschop denken. Van Putten werd uit balans gebracht, maar opnieuw oordeelde De Fijter geen overtreding.

De eindfase van de eerste helft was in het voordeel voor de bezoekers. Maar Arkel kwam niet dichter bij het Heukelumse doel dan een schot over het doel door spits Van Horik. Zo werd de thee opgezocht met een brilstand.

Al snel in de tweede helft kreeg dezelfde Van Horik een grote kans toen hij bij een scrimmage de bal niet onder controle kreeg. En toen hij ook vanuit een corner de bal op de lat kopte, wist de Arkelse spits dat het zijn dag niet was.

Halverwege de tweede helft bracht trainer Jerome Ceton Wilfried Prigge in voor Joell Papilaja. Prigge, hersteld van een langdurige achillespeesblessure, mocht als gelegenheidsspits 'oorlog' gaan maken. En dat lukte. Heukelum bracht meer dreiging.

Een strafschop zou mogelijk de wedstrijd openbreken, toen Semih Kaplan de Arkelse zestien binnen dribbelde, verdediger Robert Scheurwater met gestrekt been de tackel inzette en Kaplan neer schoffelde. Overduidelijke strafschop, maar scheidsrechter De Fijter had het vandaag niet zo op strafschoppen en oordeelde zelfs dat het een schwalbe was van de dribbelaar.

Het was uitstel voor Arkel, want even later kwam Heukelum op voorsprong. Wilfried Prigge frommelde met fortuin een verre voorzet van Rick van Loo binnen, 1-0. Scheidsrechter De Fijter consulteerde Arkel grensrechter Michel de Bruin nog wel vanwege vermeend buienspel, maar keurde de goal goed.

Doordat Arkel meer risico nam, werden de ruimtes voor Heukelum heel groot. Die gelegenheid hoeft een tegenstander de spelers van Ceton niet te geven, daar weten ze raad mee.

Sil van Putten was met een verre rush dicht bij de 2-0. Maar in plaats van de meegelopen Rick van Loo aan te spelen ging Van Putten voor eigen succes waarbij Van Putten de controle over de bal kwijtraakte en de aanval smoorde. Toch duurde het volgende Heukelumse doelpunt niet lang. Wilfried Prigge stuurde Benjamin Meijdam weg naar het Arkel doel. Meijdam had van dichtbij geen probleem en knalde de 2-0 binnen. In blessuretijd maakte Rick van Loo er van dichtbij 3-0 van, ook hij werd hierbij bediend door Prigge.

Zo werd het een geflatteerde maar welkome overwinning, waarmee Heukelum naar plaats nummer negen stijgt. De ongeslagen reeks van vier wedstrijden wordt zo na de winterstop voortgezet. Volgende week wacht een uitwedstrijd tegen hekkensluiter Tricht. Daar heeft de formatie van Ceton nog een appeltje mee te schillen, aangezien Heukelum zich in de eerste competitiewedstrijd op De Vriezenwijk blameerde en met 1-6 verloor.

Heukelum 1 - Arkel 1   3-0   (0-0)

77.   1-0   Wilfried Prigge
88.   2-0   Benjamin Meijdam
92.   3-0   Rick van Loo

Heukelum: Yoerik van 't Pad, Tim Verdier, Niels Labrie, Lars van Honk, Joell Papilaja ('65. Wilfried Prigge), Rick van Loo, Semih KaplanGele kaart ('84. Milan van de Werken), Brennan Bieri, Sil van Putten ('89. Omer Furuk Duman), Benjamin Meijdam en Jeffrey van der Heiden.

Arkel: Nick van de Stam, Robert ScheurwaterGele kaart, Daan Ruwaard (Niek Trappenburg), Corné van Horik, Remie Schuurman-van Klaveren, Niels Dijkhuizen (Robin Vogel), Ijsbrand van Eldik, Sander Dekkers, Jesse Hoogewoning, Sergio Thijs en Jari van Baalen.

Scheidsrechter: Ronald de Fijter.
Assistent-scheidsrechter: Gerrit Kon.
Assistent-scheidsrechter: Michel de Bruin (Arkel).

Toeschouwers: 260.