Heukelum stijgt na moeizame 3-2 overwinning op Sparta'30

21 april 2024 13:30

Marco van Honk

Waar zal de flow, waarin het team van interim-coach Fred de Groot zich na de winterstop bevindt, Heukelum naartoe leiden? Na de moeizame zege op Sparta'30 van afgelopen zaterdag is dat de grote vraag. Met nog drie wedstrijden te gaan, maken ze kans op de nacompetitie voor promotie, maar ligt ook de nacompetitie voor degradatie nog op de loer.

Zaterdag werd in ieder geval een goede stap gezet richting het behoud van het 3e klasse-schap. Dat gebeurde mede door opnieuw een goede beginfase. Heukelum had het eerste halve uur een flink overwicht aan kansen, we telden er een stuk of vijf, en stond na een half uur verdiend met 2-0 voor dankzij doelpunten van Menno Dekker en Tim Schwebke. Tot dat moment had Sparta'30 slechts één grote kans gehad, waarbij keeper Max Borowski de bal van de voeten van de doorgebroken Lennard van Andel wegtikte.

De bezoekers uit Andel vochten zich kort voor rust terug tot 2-1, met assistentie van de verdediging van Heukelum toen Milan van de Werken de bal terug kopte naar Darél Visser. Visser kwam te laat en bracht Sparta'30-aanvaller Lukasz Tomasz Junatowski ten val. De bal ging op de stip. Sparta’30 aanvoerder Lennard van Andel benutte de strafschop.

Na rust kwam Heukelum erg traag uit de startblokken. Sparta'30 liet zien nog te willen strijden om lijfsbehoud, zette de schouders eronder en drukte door. Het begon met een kopbal tegen de lat van Sparta'30 speler Wilco van Oord. In de rebound kopte Lukasz Tomasz Junatowski de bal opnieuw in, maar Milan van de Werken haalde de bal van de lijn met behulp van de lat. Sparta'30 claimde een doelpunt maar de jonge scheidsrechter Stan Goedhart kon onmogelijk een doelpunt hebben waargenomen. Junatowski was enkele minuten later opnieuw gevaarlijk en scoorde dit keer wel toen hij bij een doorgekopte verre ingooi Max Borowski kansloos liet en de gelijkmaker binnenschoot.

Het spel werd grimmiger en scheidrechter Goedhart had soms zijn handen vol om alles in goede banen te leiden. Gelukkig bleef alles onder controle. Zowel Heukelum als Sparta'30 kregen kansen om de winnende goal te maken. Uiteindelijk viel deze twintig minuten voor het einde van de wedstrijd voor Heukelum. Na goed storen kreeg Milan van de Werken de bal en kon hij voorzetten op Thomas van Iperen die was meegelopen. Keeper Pelle wist de inzet van Van Iperen nog te keren, maar de rebound was een simpele klus voor Tim Schwebke.

De 3-2 overwinning veegt het kansloze 5-1 verlies van eerder dit seizoen tegen Sparta’30 in Andel weg. Zaterdag zagen we een totaal ander Heukelum dat het fysieke spel van Sparta'30 de baas was en steeds zicht bleef houden op een positief resultaat. Dat brengt het trackrecord na de winterstop op: Zes overwinningen, drie gelijke spelen en één nederlaag. Heukelum stijgt naar de derde plek in de ranglijst. Met nog drie wedstrijden voor de boeg (Altena uit, Dongen thuis en Woudrichem thuis), liggen alle mogelijkheden nog open.

Volgende week is er geen competitie vanwege Koningsdag. Op zaterdag 4 mei gaat Heukelum op bezoek in Nieuwendijk om het tegen Altena op te nemen. Dan zal wellicht duidelijker worden of Heukelum naar boven of naar beneden zal moeten kijken.

Heukelum 1 - Sparta'30 1   3-2   (2-1)
24.   1-0   Menno Dekker
29.   2-0   Tim Schwebke
45.   2-1   Lennard van Andel
56.   2-2   Lukasz Tomasz Junatowski
72.   3-2   Tim Schwebke

Heukelum: Max BorowskiGele kaart, Darél Visser, Lars van Honk ('65. Jelle LooijenGele kaart), Joey OudshoornGele kaart, Michiel den Hartog ('75. Yassine El Hanoudi), Tim Schwebke, Menno Dekker, Thomas van Iperen, Ricardo Papilaja, Milan van de Werken en Yoerik van 't Pad.

ONI: Twan Pelle, Remco van der HeijdenGele kaart, Wilco van Oord (Thom van Tilborg), Derk Groenenberg, Lukasz Tomasz JunatowskiGele kaart, Lennard van Andel, Thijs Garstman (Jurre Scholten), Joram Kuipers, Wesley Akkerman (Anrico Visser), Dennis van Aalst (Ryan van der Werff) en Nick Pijnenburg. Bijzonderheden: Peter BurgTweemaal geel (trainer).

Scheidsrechter: Stan Goedhart.
Assistent-scheidsrechters: Piet van Ieren (Heukelum) en Marco Kwetters (Sparta'30).

Balsponsor: SD Sportswear, kledingsponsor van v.v.Heukelum (sdsportswear.nl)
Toeschouwers: 135.