Ricardo Papilaja bezig aan laatste maanden als speler

23 maart 2024 12:00

Tekst: Gertjan den Ouden. Foto: Jeroen de Bruin / DBRN Fotografie

Op Regio-voetbal.nl lazen we deze week een interview met Ricardo Papilaja.

Ricardo Papilaja is bezig aan zijn laatste maanden als voetballer. Hij hoopt Heukelum te behouden voor de derde klasse.

Eigenlijk stopte de 36-jarige verdediger/middenvelder na vorig seizoen al om zich op een trainerscarrière te focussen. Dat liep echter net even anders.

Ineens stond ik weer op het veld

“Ik heb mijn eerste trainersdiploma (Voetbalcoach 1) binnen en zou gelijk door kunnen met het volgende diploma. Maar er zijn wat wijzigingen geweest in de opleidingstrajecten bij de KNVB en daardoor kan ik nu pas in augustus beginnen. In de tussentijd zou ik assistent-trainer worden van Ton Delfgou bij Heukelum om vast meters te maken. Na drie wedstrijden in de voorbereiding vroeg Ton echter waarom ik niet gewoon nog een jaartje zou voetballen. Het liep nog niet zo lekker en ik wilde de groep graag nog helpen, dus stond ik ineens weer op het veld.”

Met ons spelersmaterieel vind ik ook echt dat we goed genoeg zijn om ons gewoon te kunnen handhaven in deze derde klasse En daar is de voormalig speler van onder andere LRC Leerdam, WNC en Schelluinen nog altijd belangrijk. Met z’n ervaring én met goals, want nog steeds staat zijn naam regelmatig op het scoreformulier. Zo ook afgelopen zaterdag nog tegen DESK (2-3 winst).

“We speelden de eerste 25 minuten echt heel goed, beter dan we tot nu toe hebben gedaan. Hierna werd het even wat minder, maar we pakken drie belangrijke punten. Met ons spelersmaterieel vind ik ook echt dat we goed genoeg zijn om ons gewoon te kunnen handhaven in deze derde klasse.”

Realistisch doel

Inmiddels is dat ook weer een realistisch doel. In de winterstop stond Heukelum nog onderaan in 3D en in de laatste vier wedstrijden voor de onderbreking leverden slechts één puntje op.

Nog voor de competitie weer werd hervat vertrok trainer Ton Delfgou nogal onverwacht naar de Utrechtse vierdedivisionist DHSC en dus was het nog maar de vraag of Heukelum het tij nog zou weten te keren. Onder interim-trainer Fred de Groot werden de eerste twee duels echter gewonnen, vervolgens werd er drie keer gelijkgespeeld en zaterdag leverde dus weer drie punten op. Hiermee staat Heukelum negende en de ploegen erboven hebben maar één of enkele punten meer.

Papilaja: “Ik denk dat we de laatste wedstrijden weer iets meer vanuit onze eigen kracht voetballen. We hebben een goed voetballend middenveld en gevaarlijke buitenspelers, daar moeten we dan gebruik van maken. Neem niet weg dat iedereen bij ons gewoon veel arbeid moet leveren. Als we dat doen kunnen we resultaten halen.”

Nadenken over het strijdplan

Sinds het vertrek van Delfgou zit Papilaja op donderdag na de training met de technische staf en aanvoerder Lars van Honk om de tafel om samen na te denken over het strijdplan op zaterdag. Toch al een beetje oefenen om te denken als trainer dus. Maar wat voor een trainer wil hij eigenlijk zelf worden?

“Ik kan nu wel gelijk gaan roepen dat ik verzorgd en aanvallen wil voetballen”, legt Papilaja uit. “Maar dat wil iedereen en is uiteindelijk het moeilijkste wat er is. Ik denk wel dat ik iemand ben die kijk heeft op het spelletje en ik kan daarnaast goed inschatten waar iemand zijn kwaliteiten liggen en op welke positie die goed tot hun recht komen. Ook als dat een andere positie is dan waar diegene normaal speelt.”

Mijn winnaarsmentaliteit wil ik als trainer meenemen, maar dan wel op een andere en rustigere manier dan als speler “Dat kwam ook uit een onderdeel van de opleiding die ik al heb gedaan. Maar ik ben ook geïnteresseerd in mensen, in spelers hun leven naast het voetballen. Ik vind het interessant om te kijken hoe je van zo’n groep individuen echt een team kunt maken. Ik ben me ervan bewust dat ik als speler altijd het randje op zoek en er soms overheen ga. Achteraf ben ik daar lang niet altijd trots op, maar ik heb een bepaalde winnaarsmentaliteit. Die wil ik als trainer meenemen, maar dan wel op een andere en rustigere manier dan als speler. Uiteindelijk zal ik moeten gaan ontdekken wat voor trainer ik ben.”

Op stage

Komend seizoen staat Papilaja sowieso ergens als assistent langs het veld. “Ik moet stage lopen bij een derde- of vierdeklasser. Er is contact met een aantal clubs en ik ga nog op een paar plekken een kop koffie drinken. Ik ben op zoek naar een club/hoofdtrainer van wie ik veel kan leren, maar waar ik ook wat ruimte krijg om mijn eigen ideeën te proberen. Maar dat is pas volgend seizoen. Eerst maar eens in die derde klasse blijven met Heukelum.”