Heukelum wint van tiental in Kaatsheuvel

17 maart 2024 16:00

Marco van Honk

Heukelum boekte zaterdag in Kaatsheuvel een heel belangrijke overwinning op DESK. Door een sterk Heukelums kwartier, een snelle 0-2 voorsprong en een rode kaart voor DESK kon Heukelum drie verdiende punten bijschrijven.

Onder de rook van de Efteling, op dat terrein voetbalde de club tot 1977 toen het verhuisde naar het huidige nostalgische sportpark Eikendijk, werd vooraf aan de wedstrijd een trouwe, ongeneeslijk zieke DESK supporter met behulp van Stichting Wens Ambulance Brabant in het zonnetje gezet.

Heukelum begon heel sterk aan de wedstrijd en liet in het eerste kwartier de thuisploeg volstrekt kansloos. Al in minuut vier tikte Michiel den Hartog, bij afwezigheid van Menno Dekker en Tim Schwebke in de spits, een doorgeschoten vrije trap bij de tweede paal binnen. De goal werd onterecht afgekeurd door het vlagsignaal van de wel heel scherp vlaggende grensrechter van DESK. Een paar minuten later was het opnieuw raak. Goed storen van Ronan Feunekes bracht Michiel den Hartog in balbezit. Den Hartog zette Thomas van Iperen voor DESK-keeper Sander Dijst. Dat duel won Van Ieperen en Heukelum kwam op 0-1. Heukelum bleef de aanval zoeken en nog binnen het kwartier kopte Joey Oudshoorn een corner binnen, 0-2.

Thomas van Iperen scoort 0-1

De thuisploeg kwam pas na zestien minuten tot de eerste kans. Een kopbal richting de verre hoek verdween naast het doel van Max Borowski. Heukelum gaf het heft even uit handen en Anes Dedic profiteerde meteen door een voorzet van dichtbij in te tikken.

Thomas van Iperen werd vervolgens terecht teruggefloten voor buitenspel en Michiel den Hartog schoot een voorzet in het zijnet. Aan de andere kant werd bij een scrimmage de bal van de Heukelumse doellijn gewerkt.

Ronan Feunekes

Het venijn zat 'm aan het einde van de eerste helft toen, bij een scrimmage voor het doel van DESK tussen keeper Dijst en Ronan Feunekes, keeper Sander Dijst een rode kaart kreeg voorgeschoteld van scheidrechter Pekaar. Feunekes bleef geblesseerd achter en scheidrechter Pekaar besloot direct voor de rust te fluiten. Een verkeerde beslissing van de scheidrechter, die de bal gewoon op de stip had moeten leggen.

Na rust dus de thuisploeg met een man minder. Ronan Feunekes was gelukkig weer van de partij en opgelapt door verzorger Benjamin Bron. Heukelum kon het overtal en balbezit niet direct uitdrukken in kansen. Die kansen waren in eerste instantie besteed aan de thuisploeg. Een schuiver naast het doel van Max Borowski en een verlengde kopbal die voorlangs het doel ging.

Ricardo Papilaja

Twintig minuten voor tijd bracht Ricardo Papilaja de wedstrijd 'in het slot'. Met een prachtige vrije trap van zo'n vijfentwintig meter liet hij de ingevallen keeper Xam Siderius volstrekt kansloos. Toch deed DESK nog iets terug toen een vrije trap van Tom Rommens door iedereen werd gemist en bij de tweede paal binnenviel. De thuisploeg leek aan te zetten om er alsnog een gelijkspel uit te slepen, maar doelpunten vielen er niet meer.

Met deze overwinning blijft het team van interim-trainer Fred de Groot in 2024 ongeslagen en is met deze overwinning een stap dichter bij de veilige zone van de 3e klasse D, waar nummers 12 en 13 degraderen en nummers 9, 10 en 11 nacompetitie spelen voor klasse behoud. De verschillen in de 3e klasse zijn echter klein.

Volgende week komt GDC op bezoek in Heukelum. De aftrap op de Vriezenwijk zal om 14.30 uur zijn.

> Klik hier voor de foto's van deze wedstrijd (https://photos.app.goo.gl/pDkj6EbRLe7yAAiy6)

DESK 1 - Heukelum 1   2-3   (1-2)
06.   0-1   Thomas van Iperen
12.   0-2   Joey Oudshoorn
17.   1-2    Anes Dedic
69.   1-3   Ricardo Papilaja
74.   2-3   Tom Rommens

Heukelum: Max Borowski, Darél Visser, Stefan Peek, Joey Oudshoorn, Michiel den Hartog, Sil Veltman ('48. Redouan BerghoutGele kaart), Ronan Feunekes ('60. Lars van HonkGele kaart), Thomas van Iperen, Ricardo Papilaja, Milan van de Werken en Yoerik van 't Pad.

DESK: Sander DijstRode kaart, Timo van Kuyk, Mees van der Pennen, Djurre VerschutGele kaart (Xam Siderius), Jasper Schinkel (Noah Verstijnen), Anes Dedic, Tom Rommens, Stijn Hamers (Jur Molenschot), Mitchell Bastianen, Thijn van Riel (Kaya van Wanrooij) en Mees Weeland.

Scheidsrechter: Hans Pekaar.
Assistent-scheidsrechters: Piet van Iperen (Heukelum) en Hans van Wanrooy (DESK).

Toeschouwers: 140.