Invallers bezorgen Heukelum punt tegen runner up Zwaluwe

10 maart 2024 16:00

Marco van Honk

Heukelum speelde zaterdag op het hobbelige hoofdveld van De Vriezenwijk gelijk tegen Zwaluwe uit Lage Zwaluwe. De bezoekers, tot dan op de tweede plaats in de rangschikking, scoorden voor rust tweemaal, Heukelum deed dat na rust.

Opvallende afwezige was doelman Max Borowski, die op familiebezoek was. Hij werd vervangen door Yoerik van't Pad. De 16-jarige keeper Tijs Looijen uit de JO17 kreeg hierdoor de gelegenheid om op bank plaats te nemen als reservekeeper. Vanwege een blessure ontbrak ook Yassine El Hanoudi en interim-trainer Fred de Groot zat in Inzell bij het WK schaatsen. Stefphan Veltman nam het stokje van De Groot over. Wel van de partij was aanvoerder Lars van Honk, terug van een blessure. Helaas duurde zijn terugkeer niet lang. Na een klein kwartier moest Van Honk het veld geblesseerd verlaten.

Beide ploegen legden een uitermate zwakke eerste helft op de mat. Veel onzorgvuldig en onnodig balverlies, waarbij het hobbelige Heukelumse hoofdveld beslist niet meehielp. Van beide ploegen waren de bezoekers de minst slechte en drukte dat al na 15 minuten spelen uit in een 0-2 voorsprong.

Een fraaie balaanname van Thijs 't Hooft in het strafschopgebied van Heukelum leidde de 0-1 in. 't Hooft vond de vrijstaande Tim Merks die bij de tweede paal kon intikken. Even later troefde Maurice Sprangers Darél Visser af, legde de bal terug op de meegelopen Zwaluwe-aanvoerder Pim Schonk. Schonk had tijd en ruimte en plaatste de bal langs Yoerik van't Pad in het doel, 0-2.

Met het inbrengen van Redouan Berghout en Sil Veltman liet Heukelum in de tweede helft een ander gezicht zien. Duels werden weer gewonnen en de ploeg stichtte gevaar voor het doel van Zwaluwe. Er werd geknokt voor elke meter.

Na een goede actie en voorzet van Michiel den Hartog kon Redouan Berghout tussen twee Zwaluwe-verdedigers de 1-2 inkoppen. Een moment later faalde Thomas van Iperen oog-in-oog met keeper Wesley Dekkers. Aan de andere kant zag Yoerik van't Pad een corner van Thijs 't Hooft direct boven op de lat komen.

Tien minuten voor tijd werd Loek van Zee ingebracht. Koud in het veld gleed Van Zee bij de tweede paal geheel vrij een vrije trap van Ricardo Papilaja binnen, 2-2. De wedstrijd kon hierna nog alle kanten op, maar er werd niet meer gescoord.

Stefphan Veltman kreeg in de slotfase tweemaal geel voorgeschoteld voor commentaar op de leiding. Hij mocht van scheidrechter Hermans 'achter de draad' plaatsnemen.

Opnieuw een gelijkspel voor Heukelum, het derde op rij. De ploeg blijft voor 2024 ongeslagen met twee overwinningen en drie gelijke spelen. De ploeg zit in een goede flow, maar kan niet op de lauweren rusten. Volgende week wacht opnieuw een belangrijke wedstrijd dan wordt er om 15.00 uur in Kaatsheuvel aangetreden tegen DESK.

Heukelum 1 - Zwaluwe 1   2-2   (0-2)
11.   0-1   Timo Merks
15.   0-2   Pim Schonk
62.   1-2   Redouan Berghout
83.   2-2   Loek van Zee

Heukelum: Yoerik van 't Pad, Darél VisserGele kaart ('46. Sil Veltman), Stefan Peek, Lars van Honk ('13. Stefan Nijhoff), Joey Oudshoorn, Michiel den Hartog, Menno Dekker ('46. Redouan Berghout), Ronan Feunekes ('80. Loek van Zee), Thomas van Iperen, Ricardo PapilajaGele kaart en Milan van de Werken. Opmerking: Teammamanger Stefphan VeltmanTweemaal gele kaart.

Zwaluwe: Wesley Dekkers, Yanick Vos, Wessel Groote, Tristan KuiperGele kaart, Thijs 't Hooft, Patrick Cornelissen, Maurice Sprangers, Pim Schonk, Joey Konings, Timo Merks (Sil Heijkoop) en Jeroen Heijkoop.

Scheidsrechter: Stan Hermans.
Assistent-scheidsrechters: Piet van Iperen (Heukelum) en Corne van Schendel (Zwaluwe).

Balsponsor: Europaplein Leerdam (europaplein.nl)
Toeschouwers: 170.