Heukelum moet (meer dan) tevreden zijn met punt

3 maart 2024 21:15

Harrie Bel

Heukelum speelde zaterdag een uitwedstrijd in Gameren tegen de plaatselijke GVV '63. Met het oog op het wegblijven/weggaan van de onderste plaatsen (vanaf plaats 9 sta je niet 'veilig') voor beide ploegen een belangrijke wedstrijd. Een Gelders onderonsje waarin Heukelum alweer voor de elfde keer dit seizoen aantrad tegen een tegenstander gekleed in een geel shirt. Want: In de derde-klasse D van Zuid I spelen 11 van de 13 teams hun thuiswedstrijden op Brabantse bodem en naast Heukelum spelen slechts 4 andere teams niet standaard in een geel shirt.

Tot zover de statistieken. De wedstrijd zelf kan het beste omschreven worden als vooral  boeiend. De thuisploeg was de (iets) bovenliggende partij en kwam snel op een 2-0 voorsprong. Via Ronan Feunekes werd de ruststand op 2-1 bepaald. Na de rust leek de thuisploeg een beslissende slag te slaan. Heukelum vocht zich echter terug en kwam In de slotfase van de wedstrijd toch nog naast de thuisploeg. Het had voor de gastheren nog slechter kunnen aflopen  als de prima leidende scheidsrechter De Goeij uit Oss een doelpunt van Ronan Feunekes op 'advies' van zijn Gamerense assistent niet onterecht had geannuleerd wegens buitenspel.

Heukelum trad aan zonder de geblesseerde basisspelers Lars van Honk en Tim Schwebke. De gasten begonnen de wedstrijd (niet persé daarom) moeizaam, alhoewel in de allereerste minuut Thomas van Iperen een prima kans onbenut liet. Hij schoot de bal vanaf rechts met zijn 'verkeerde been' slapjes in het zijnet . Daarna was het GVV'63 dat de klok sloeg. Zij zochten direct en snel de aanval. Vooral linksback Yoerik van 't Pad had het in die fase moeilijk met zijn directe tegenstander. Het was dan ook deze speler, de snelle en handige uitblinkende nummer 11 Julian Ringelberg, die binnen de 10 minuten  tweemaal doel trof. Yoerik herpakte zich overigens perfect, want hij stond direct aan de basis van de Heukelumse tegentreffer. Goed doorzettend en nooit opgevend zorgde hij er na een dik kwartier voor dat de bal via Menno Dekker voor de voeten van Ronan Feunekes terecht kwam. Deze laatste kon bij de 'tweede paal' de bal simpel binnentikken. Bijna was het drie minuten later alweer gelijk. Menno Dekker schoot echter in vrije positie na een goed lopende aanval de bal hard tegen de paal. Zo halverwege de eerste helft werden de rood-witten ook wat sterker, zonder dat dit overigens tot echt grote kansen leidde. In de slotfase van de eerste helft kreeg de thuisploeg nog wel enkele beste kansen, maar de (zwervende) nummer 11 van GVV'63 vond eerst de paal, daarna het uitgestoken been van Max Borowski en tenslotte zijn  eigen technische beperking op zijn weg. Bij rust derhalve een 2-1 stand in het voordeel van de thuisploeg.

In deel twee een zelfde spelbeeld met een kansrijkere thuisploeg. De meeste kansen waren echter niet aan de gastheren besteed. Onzorgvuldigheid, te haast of doelman Borowski stonden succes in de weg. Aan de andere kant dook Heukelum in de tegenaanval ook regelmatig kansrijk op voor het doel van de thuisploeg. GVV '63 wist de voorsprong uiteindelijk toch uit te breiden. Op dat moment verdiend. Het was nummer 4 Damian van Doesburg die Heukelum na een kleine 15 minuten spelen het leed bezorgde en van dichtbij koppend voor de 3-1 zorgde. Heukelum resteerde daarna niets anders dan de aanval te zoeken en dat lukte op momenten best goed. Er kwamen daardoor ook kansjes. Uit één van de kansjes scoorde Yoerik van 't Pad (jawel, hij weer) 15 minuten voor tijd de aansluitingstreffer. De doelman van de thuisploeg werkte na een schot van Thomas van Iperen de bal niet goed weg en Yoerik tikte de terug botsende bal  keurig binnen. Twee minuten later werd het zelfs gelijk nadat de centrale verdediger van de thuisploeg de bal uit een vrije trap van Machiel den Hartog verkeerd op zijn schoen kreeg en deze keurig in de hoek van het eigen doel zag verdwijnen. In de slotfase waren er nog kansen over en weer maar gescoord werd er (reglementair; zie de inleiding) niet meer. Eindstand derhalve 3-3.

Een nuttig puntje dus voor het team van interim-coach Fred de Groot (al was het maar dat het gelijke spel voorkomt dat GVV'63 Heukelum bij winst op de ranglijst was gepasseerd). Aankomende zaterdag komt runner up Zwaluwe naar Heukelum. Een lastige tegenstander, maar gelet op de ranglijst is winst zeer wenselijk. De thuisploeg moet dan dus aan de bak!

GVV'63 1 - Heukelum 1   3-3   (1-2)
07.   1-0   Julian Ringelberg
12.   2-0   Julian Ringelberg
17.   2-1   Ronan Feunekes
59.   3-1   Damian van Doesburg
73.   3-2   Joerik van't Pad
75.   3-3   Eigen doelpunt GVV'63

Heukelum: Max Borowski, Stefan Peek, Joey Oudshoorn, Michiel den Hartog, Menno Dekker, Ronan Feunekes, Thomas van Iperen, Ricardo Papilaja, Milan van de Werken, Yoerik van 't Pad (Stefan Nijhoff) en Yassine El Hanoudi (Darél Visser).

GVV'63: Muzzamil Ahmadzai, Hidde Boersma, Damian van Doesburg, Patrick Kooijman (Nigel Smit, Mathijs Libbers), Daniel Bouma (Jeffrey van der Meijden), Julian Ringelberg, Ronald van Wijk, Stefan Blom (Joost van Heel), Kaaouass, Kaaouass, Tim de Laate en Laurens van Brakel.

Scheidsrechter: Jordy de Goeij.
Assistent-scheidsrechters: Piet van Iperen (Heukelum) en Dennie den Tek (GVV'63).

Toeschouwers: 150.