Ondanks rode kaart toch drie dik verdiende punten

3 februari 2024 21:15

Marco van Honk

Heukelum heeft de eerste competitiewedstrijd na de winterstop winnend afgesloten. In Den Bosch werd het Bossche BLC met 2-3 verslagen. Ondanks een rode kaart voor Darel Visser in de tweede helft, werd met veel inzet gespeeld en was de overwinning verdiend te noemen.

De Heukelumse ploeg stond in Den Bosch onder leiding van Fred de Groot, die door het bestuur tijdelijk is aangesteld om de vertrokken trainer Ton Delfgou te vervangen. Opvallende naam was ook Yassine El Hanoudi, die na een lange schorsing zijn opwachting maakte. Verdienstelijk bracht hij samen met Ricardo Papilaja rust in de hart van de verdediging

Het begin was flitsend. Al in de eerste minuut kon Heukelum een doelpunt bijschrijven. Na storen van Thomas van Iperen kreeg aanvoerder Lars van Honk de bal voor zijn voeten. Hij haalde van zestien meter succesvol uit, 0-1.

Er volgde een eerste helft met weinig kansen. Heukelum had het betere van het spel, zat er scherp op en won regelmatig de tweede bal. Bij een schot van Lars van Honk en een kopbal van Menno Dekker had keeper Van Den Elzen antwoord. De thuisploeg creëerde weinig. Eigenlijk maar één serieus schot tussen de palen, waarbij Max Borowski gestrekt moest om de inzet onschadelijk te maken.

Heukelum zat goed in de wedstrijd, maar kreeg vroeg in de tweede helft een 'rechtse' te verwerken toen Darel Visser zijn tweede gele kaart incasseerde. Visser had in de eerste helft al geel voorgehouden gekregen en kreeg van scheidrechter Van der Meulen zijn tweede gele kaart omdat de Heukelumse verdediger de bal te lang vasthield bij een vrije trap. Zwaar gestraft, maar Heukelum moest het er mee doen.

De verwachting was dat Heukelum het moeilijk ging krijgen met tien spelers. Even leek het er ook op bij een scrimmage voor het doel van Max Borowski, wat met een sisser af liep.  Maar Heukelum pakte door en Ronan Feunekes rondde een fraaie dribbel "van buiten naar binnen" af met een doelpunt, 0-2. De thuisploeg was nog niet bekomen of Thomas van Iperen knalde fraai de 0-3 tegen het BLC net.

Met nog ruim een half uur te spelen moest BLC in de achtervolging. Dat lukt al heel snel toen bij een corner de bal bleef hangen en Sasha Gielis de bal strak in het kruis schoot, 1-3. Na nog een schot van BLC naast het Heukelumse doel, stokte de achtervolging van de thuisploeg en was het juist Heukelum wat de betere kansen kreeg. De ingevallen Jelle Looijen schoot van dichtbij in het zijnet, maar had misschien af moeten spelen op de vrijstaande Thomas van Iperen. Een schot van Ricardo Papilaja werd overgetikt door Paul van den Elzen. En ook bij een schot van Thomas van Iperen was de BLC-keeper paraat.

Diep in blessuretijd scoorde Karma Sando Tsang voor BLC nog 2-3, maar de overwinning kwam voor Heukelum niet meer in gevaar. Met drie dik verdiende en heel nodige punten doet Heukelum de laatse plaats over aan GVV'63.

Komende donderdag wordt er een vriendschappelijke wedstrijd gespeeld tegen Focus'07, aanvang 20.00 uur op De Vriezenwijk.

BLC 1 - Heukelum 1   2-3   (0-1)
01.   0-1   Lars van Honk
56.   0-2   Ronan Feunekes
58.   0-3   Thomas van Iperen
62.   1-3   Sasha Gielis
96.   2-3   Karma Sando Tsang

Heukelum: Max Borowski, Darél Visser2 gele kaarten, Lars van Honk, Joey Oudshoorn, Michiel den Hartog (94. Stefan Nijhoff), Menno Dekker ('67. Tim Schwebke), Ronan Feunekes ('59. Jelle Looijen), Thomas van Iperen, Ricardo Papilaja, Yoerik van 't Pad en Yassine El Hanoudi.

BLC: Matthew Maas, Rogier Noordman (Thom SmitsGele kaart), Angelo Stoove, Sasha Gielis, Jori Pallada, Max Opsteeg (Dani van der Putten), Piet VolleberghGele kaart (Thomas MesuGele kaart), Mees van Breukelen, Niels van den Hoek, Koen BoelenGele kaart (Karma Sando Tsang) en Paul van den Elzen.

Scheidsrechter: John van der Meulen.
Assistent-scheidsrechters: Piet van Iperen (Heukelum) en Tristan Maas (BLC).

Toeschouwers: 35.