Routekaart categorie A

4 februari 2021 11:00

Marco van Honk

Nadat het kabinet dinsdag de routekaart met coronamaatregelen heeft gepresenteerd, heeft de KNVB woensdag een eigen routekaart gepresenteerd. Het doel van de KNVB blijft om opties open te houden en iedereen zoveel mogelijk te laten voetballen als dat weer kan.

Eerder deze week werd bekend dat voor alle teams in de B-categorie, voor ons alle teams behalve Heukelum 1 en 2, de competitie niet wordt voortgezet.  Als de overheid het toelaat dat er weer wedstrijden gespeeld mogen worden, zal voor de B-categorie door de KNVB een Regio Cup worden georganiseerd.

Voor de A-categorie, Heukelum 1 en 2, blijft de KNVB hoop houden om de competitie te hervatten en uit te spelen, in welke vorm dan ook. Het sportieve aspect geeft hierbij de doorslag (eerdere wedstrijden zijn niet voor niets gespeeld) en dan zijn promotie en degradatie nog mogelijk. In de routekaart van het kabinet staat dat volwassenen vanaf het eerstvolgende risiconiveau (‘ernstig’) weer volledig mogen trainen met maximaal een elftal. Hierdoor blijft de optie – ondanks alle onzekerheden – bestaan dat de competities voor de categorie A dit seizoen alsnog afgerond kunnen worden.

De KNVB heeft woensdag een routekaart gepresenteerd met deadlines voor de A-categorie. De bond hanteert voor de veldcompetities een uiterste startdatum in het speelweekend van 10 en 11 april en een minimale voorbereidingsperiode waarin zonder beperkingen getraind kan worden (vanaf risiconiveau ‘ernstig’) van 4-5 weken.  Trainen zonder beperkingen zou in dat geval mogelijk moeten zijn vanaf 10 maart.

Mocht in de eerstvolgende coronapersconferentie van 23 februari blijken dat er niet afgeschaald kan worden naar het risiconiveau ‘ernstig’, dan worden alle competities in de categorie A definitief niet meer hervat.

Wanneer de competities niet meer worden hervat, stromen teams uitkomend in de categorie A door naar de reeds aangekondigde KNVB Regio Cup. Dit zijn kleinschalige regionale competities die door de KNVB worden georganiseerd en starten vanaf het moment dat de coronamaatregelen dit toelaten.

> Klik hier voor de routekaart (pdf)