De eerste voorzitter in kleur

18 februari 2021 15:00

Marco van Honk

Het archief van v.v. Heukelum is rijk aan mooie historische foto’s van onze vereniging. Vooral de oude zwartwit foto's zijn intrigerend om te zien.

De computertechnieken zijn inmiddels zover gevorderd dat algoritmes van een zwart-wit foto een kleurenfoto kunnen maken. Het gaat niet altijd goed, de inkleuring is veelal bij benadering en levert soms rare kleuren op. Maar over het algemeen worden de foto's er veel realistischer van.

Ik heb een aantal foto's uit het archief van onze vereniging door het algoritme gehaald en vervolgens waar nodig met de hand gecorrigeerd.

Vandaag een foto van onze eerste voorzitter, Jan van Mourik. Als onderwijzer in Heukelum was het vroeger vanzelfsprekend dat onderwijzers een functie hadden voor de sport en verenigingen.  Het voorzitterschap van Van Mourik heeft vanaf de oprichting slechts één jaar geduurd.

Vast is komen te staan Van Mourik een poosje (in ieder geval in mei 1931) voorzitter was van ons D.O.S. en A.V.V., een voorloper van de huidige voetbalvereniging Asperen. Op 23 mei 1931, bij de heropening van het D.O.S. veld, kondigt Van Mourik zijn afscheid aan als voorzitter van D.O.S.

6 mei 1931 D.O.S. en A.V.V voorzitter Jan van Mourik opent het nieuwe veld van A.V.V. in Asperen.

6 mei 1931 D.O.S. en A.V.V voorzitter Jan van Mourik spreekt de menigte toe.