Deel 22: De overstap naar zaterdag

26 november 2020 19:00

Marco van Honk

In het kader van 90 jaar v.v. Heukelum verschijnt er regelmatig een artikel over de historie van onze vereniging. Dit artikel gaat over het jaar 1969 als de leden van v.v. Heukelum de keuze krijgen: Zondag- of zaterdagvoetbal.

Heukelum speelt vanaf 1952 in de 4e klasse KNVB. Na elf seizoenen wordt in 1963 een stapje teruggedaan naar de Brabantse Bond. Er volgen een aantal jaren in de top van de Brabantse Bond, de afdeling Noord-Brabant van de KNVB.

In Heukelum staan er halverwege de jaren zestig veel vernieuwingen op het programma. Zo wordt in 1964 het nieuwe gemeentehuis geopend en in 1965 volgt de opening van dorpshuis Meeuwensteyn, nu dorpshuis de Krakeling. In 1966 wordt in Spijk Aart de Groot geboren. Hij is de 2000ste inwoner van de gemeente Heukelum. In datzelfde jaar wordt het borstbeeld van de overleden en zeer gerespecteerde dokter Dorresteijn in de Dwarsweg onthuld.

Online_19660425_Nieuwsblad_Gorinchem_-_2000ste_inwoner.jpg

25 april 1966 Nieuwsblad Gorinchem, Aart de Groot de 2000ste inwoner van de gemeente Heukelum.

Heukelum traint op het enige veld van De Vriezenwijk en door toedoen van voorzitter Tinus van Maaren, die werkt bij De Koornwaard en daar de baas is, is er een oefenveld bij de steenfabriek. Daar kunnen de spelers zelfs douchen, een luxe wat het kleedgebouwtje bij het voetbalveld nog niet biedt. Bij slecht weer wordt er zelfs binnen geoefend. Dan wordt waar mogelijk gebruik gemaakt van de grondkamer, bedoeld om een voorraad grond op te slaan die in de winter bij strenge vorst kan worden gebruikt.

Online_1967_Steenfabriek_-_oefenveld.jpg

In rood omlijnd het oefenveld bij de Koornwaard in 1967.

Grondkamer_Steenfabriek.jpg

De grondkamer van steenfabriek De Koornwaard, waar vroeger werd getraind.

In seizoen 1967-1968 raakt de klad erin. Uiteindelijk wordt de competitie afgesloten met een 8e plaats. In oktober 1967 komt naar buiten dat de KNVB in overleg is met de afdelingen Nijmegen, Noord-Brabant en Dordrecht om tot een herindeling te komen. De afdeling Dordrecht wordt uitgebreid met het westelijk deel van het district De Betuwe en duidelijk wordt dat de Heukelumse junioren en lagere elftallen het seizoen erop naar die afdeling verhuizen. Leerdam Sport, Tricht, MVV'58 en Nivo Sparta volgen.

Online_19680110_Nieuwsblad_Gorinchem_-_Van_Brabant_naar_Dord.jpg

In de krant van 10 januari 1968.

In juli 1968 blijkt dat ook Heukelum 1 de overstap maakt naar de afdeling Dordrecht en wordt het eerste elftal ingedeeld in de zondagse 1e klasse  A bij: ASW 1, DMC 1, EBOH 3, Emma 3, OSS 1, Papendrecht 3, Raptim 1, RIOS 1, Strijen 1, SVW 3 en Zwijdrecht 3.

Online_19680802_0005.jpg

De krant in augustus 1968.

Die eerste competitie in de afdeling Dordrecht verloopt uiterst teleurstellend. De belangstelling in Heukelum en omgeving daalt aanzienlijk, het enthousiasme om steeds richting Dordrecht te reizen neemt zienderogen af en op financieel gebied gaat het de vereniging niet voor de wind. Hiernaast heeft het bestuur zich verkeken op de aanvangstijden. Zo spelen een aantal Dordtse tegenstanders al om 10 uur in de ochtend. En, aldus voorzitter Van Maaren, die lagere elftallen maken ook nogal eens gebruik van 'leenspelers' uit hogere teams, als er een resultaat nodig is.

Bij de spelers en leden gaan er gaande het seizoen steeds meer stemmen op om naar het zaterdagvoetbal over te stappen. Het voetbal op zaterdag wint in die tijd snel aan populariteit en Heukelum bevindt zich op een heus "zondagvoetbaleiland" op de grenslijnen van de gebieden van de Brabantse bond en Dordtse bond. Veel clubs uit de omgeving spelen al op zaterdag. Een competitie tegen clubs als Asperen en Vuren wordt als veel aantrekkelijker beschouwd.

Begin mei 1969 krijgen alle leden een uitnodiging door de bus om een buitengewone algemene ledenvergadering bij te wonen op 16 mei 1969. Het bestuur heeft op verzoek van een aantal leden deze vergadering uitgeschreven om de leden voor de keus te stellen; het zaterdag- of zondagvoetbal.

Online_196905_Brief_uitnodiging_ALV_zondag_naar_zaterdag.jpg

De uitnodiging die de leden in mei 1969 door de bus kregen.

Vrijdag 16 mei 1969 klokslag acht uur in de avond wordt in het dorpshuis door voorzitter Tinus van Maaren de vergadering geopend. Een ruime meerderheid van één vijfde van de leden is aanwezig, volgens de statuten nodig voor een dergelijk belangrijke beslissing. Van Maaren zet de voor- en nadelen uiteen en verzoekt de vergadering over te gaan tot het stemmen. Van de 58 aanwezigen stemmen 46 leden voor een overstap naar het zaterdagvoetbal, 12 leden stemmen tegen. De beslissing is genomen. Heukelum gaat vanaf seizoen 1969-1970 deelnemen aan de zaterdagcompetitie.

Van_Maaren.jpg

Een krantenkop uit de krant van 15 augustus 1969.

Voor die zaterdagcompetitie 1969-1970 wordt Heukelum ingedeeld in de 1e klasse B van de zaterdagafdeling Dordrecht: Alblasserdam, Asperen, DGSC (Zwijndrecht), Herovina, Heukelum, Leerdam Sport, Papendrecht, Schelluinen, Stedoco, Strijen, Veen en Vuren. Een prachtig lijstje met veel derby’s.

De toeschouwersaantallen vliegen omhoog, het aantal leden neemt toe en ook financieel heeft de vereniging de wind weer in de rug. Overstappen van zondag naar zaterdag, met recht een goed beslissing!

> Lees alle delen over de historie van v.v. Heukelum.

> Heb je aanvullingen, foto's, teksten, weetjes? Mail naar [email protected].

Online_3.jpg

Mei 1969 Nieuwsblad voor Gorinchem en Omstreken.

Online_1.jpg

Augustus 1969 een interview met voorzitter Tinus van Maaren in het Nieuwsblad voor Gorinchem en Omstreken.

Online_2.jpg

Augustus 1969, de indeling op zaterdag.

Bron: Archief v.v. Heukelum, jubileumnummer 50 jaar v.v. Heukelum, oudgedienden, Nieuwsblad voor Gorinchem en Omstreken en Heukelum in Beeld