Jan Kruis postuum erevoorzitter

29 oktober 2020 9:00

Jan de Groot

Als reactie op het gisteren verschenen artikel over het erevoorzitterschap van Jan Kruis heeft het bestuur besloten Jan Kruis postuum op te nemen in de eregalerij van de vereniging.

In deze tijd van onzekerheid en steun zoeken bij elkaar mogen wij de historie van onze vereniging eren, en hebben wij als bestuur een zaak uit het verleden recht te zetten; gebleken is namelijk, dat de v.v. Heukelum een erevoorzitter heeft gehad, welke door omstandigheden in vergetelheid is geraakt. Vast is komen te staan, dat wijlen de heer Jan Kruis sr.  (1888-1961), gedurende 19 jaar de voozittershamer heeft gehanteerd, en dit met zoveel verve heeft gedaan, dat hij ergens in de jaren 50 tot erevoorzitter is benoemd.

Mede dankzij onderzoek van Marco van Honk, historici en oudere leden uit Heukelum is gebleken, dat hij deze titel dubbel en dwars heeft verdiend, en het bestuur heeft dan ook besloten, hem met onmiddelijke ingang op te nemen in de eregalerij betreffende deze functie en personen. Gebleken is dat Jan Kruis een man was, welke alles in het werk stelde om een mooi en bloeiend verenigingsleven in Heukelum op te bouwen en te handhaven. Hij was een organisator en een doener in de beste zin van het woord.

122706520_475251960049012_4496242191018313948_n_eidt.jpg

Jan Kruis was een generatiegenoot van mijn opa en naamgenoot, welke jarenlang de scepter zwaaide over Door Eensgezindheid, en oefende ook hetzelfde vak van kolenboer uit. Oudere Heukelummers weten nog, dat als Jan Kruis vroeger in TAVENU de Engelse Hoorn of de Bas aanzette, de ruitjes van het toenmalige dorpshuis rinkelden van de kracht en het enthousiasme, waarmee hij de instrumenten bespeelde. Tevens bezat hij een levensmiddelenzaak waar vroegere Dik de VIVO was gevestigd. Jan Kruis en zijn vrouw kregen 5 kinderen, waaronder 2 meisjes , en de zoons Thijs, Jan Willem en Simon, later nog een vermaard midvoor uit het eerste. Jan Kruis stond bekend als een bijzonder innemend en actief persoon en was een mensen–mens in de goede zin van het woord.

Jan Kruis overleed in 1961 vrij plotseling, en om onduidelijke redenen zijn de hierin vermelde zaken toen niet nader aan het licht gekomen.

Het bestuur wil de nog levende klein- en achterkleinkinderen feliciteren met deze eretitel, en biedt haar excuses aan, voor het feit dat deze tekortkoming en feiten zo lang verborgen zijn gebleven; namens het bestuur,

Jan de Groot

> Klik hier voor de lijst met ereleden van v.v. Heukelum

> Klik hier voor het artikel Jan Kruis de vergeten erevoorzitter