Deel 10: Oorlogstijd, langs de afgrond levert kampioenschap op

25 maart 2020 12:30

Marco van Honk

Op zaterdag 26 april 2020 is het exact 90-jaar geleden dat onze vereniging werd opgericht. Helaas zijn door het Coronavirus alle activiteiten rondom het jubileum uitgesteld. Maar op internet gaan we gewoon door met de historische artikelen. In dit artikel meer over onze vereniging tijdens de tweede wereldoorlog als het voortbestaan van D.O.S. op het randje balanceert.

De bezetting van Nederland in 1940 heeft aanvankelijk weinig tot geen invloed op het sportleven, dit gaat tijdens de Tweede Wereldoorlog gewoon door. Sterker nog, de voetbalsport wordt meer en meer populair en het bezoek aan voetbalwedstrijden laat een verdubbeling van toeschouwers zien. De Duitsers moedigen de sportbeoefening aan onder het motto: "Wer sport treibt, sündigt nicht." Hiernaast is het denk ik voor de meeste Nederlanders ook een uitlaatklep, de gedachten verzetten van de toch al weerbarstige en harde realiteit.

Historie v.v.Heukelum - Oorlog
De Nieuwe Koerier, 16 mei 1940

Nadat de oorlog is uitgebroken en Nederland de capitulatie heeft getekend, zijn er een aantal voetballoze maanden. Daarna komt het voetballeven weer op gang. In november 1940 speelt D.O.S. weer een wedstrijd en neemt vervolgens deel aan de competitie 1940-1941 in de Brabantse Bond.

Wat wel merkbaar is, zowel voor als tijdens de oorlog zijn ploegen regelmatig onderbezet omdat eerst in 1939 veel spelers worden opgeroepen om de wapenen op te pakken en later in de oorlog krijgt men te maken met de Arbeitseinsatz, waarbij gezonde Nederlandse mannen de bezetter moeten helpen in bijvoorbeeld munitiefabrieken, of met infrastructurele projecten.

Historie v.v.Heukelum - 1939
Tielse Courant, 11 oktober 1939

Historie v.v.Heukelum - Tielse Courant 1940
 Tielse Courant, 7 november 1940

Historie v.v.Heukelum - Zaltbommelse Courant 1940
Zaltbommelse Courant,  26 november 1940

Gedurende de oorlogsjaren wordt er tot en met het seizoen 1943-1944 gewoon competitie gespeeld. De Duitse bezetter dwingt alle bonden samen te gaan onder de NVB, de KNVB moest zijn 'Koninklijk' van de naam halen. En hiernaast komen er regels ten aanzien van het weren van Joden. Joden mogen geen lid meer zijn van een vereniging en ook de scheidsrechtersfluit moeten zij mijden. H.V.V. D.O.S. heeft geen Joodse leden, maar het is niet bekend of er Joodse scheidsrechters actief zijn op het veld aan de Achterstad.

Langs de afgrond in 1943

Seizoen 1942-1943 is zwaar voor H.V.V. D.O.S. Een aantal leden werd opgeroepen om voor de Duitsers te werken. Ondanks voldoende belangstelling langs de kant, loopt het aantal spelende leden terug. Zelfs zo sterk dat met moeite een eerste elftal op de been wordt gebracht. Met veel passen en meten lukt het nog.

Op 21 April 1943 telt D.O.S. 28 vol betalende leden, 12 donateurs en 10 adspiranten. Van de 28 leden kan men amper een elftal samenbrengen, want onder hen ook nog een aantal oude van dagen. Hiernaast zijn twee spelers langdurig geschorst. Zij hebben de schorsing opgelopen tijdens een uit de hand gelopen wedstrijd tegen Sparta Leerdam.

Het water staat het bestuur aan de lippen en overweegt voor seizoen 1943-1944 geen elftal in te schrijven. Voordat het zover komt besluit het bestuur eerst een openbare vergadering te beleggen om de noodzaak aan te geven en de Heukelumse bevolking aan te sporen lid te worden. Deze poging wordt een groot succes. Na de vergadering loopt het ledental op naar 52 leden. Met gemak kan er een tweede elftal worden opgesteld. Bij de aspiranten loopt het ledental op tot 30 en ook het aantal donateurs stijgt spectaculair.

Historie v.v.Heukelum - D.O.S. 1942-1943
H.V.V. D.O.S. seizoen 1942-1943, we tellen tien spelers. Achter vlnr: Sieb Verver, Tinus van Maaren, Henk Advocaat, Jan van Voorden, ?, Arie Vos en Rinus Teekens Klein jongetje: Piet Teekens. Voor vlnr: Floor van Steenis, Jan Klijn, Anton Kon, Pé Clement en Gijs van Wijk.

Nieuwe aanwas brengt kampioenschap in 1944

Historie v.v.Heukelum - De Teisterbander 1944
De Teisterbander, 2 februari 1944

De nieuwe aanwas werpt meteen zijn vruchten af. Het spel van de Heukelummers is waardig voor de top van de 1e klasse B.V.B. Drie wedstrijden voor het einde van de competitie heeft Heukelum één verliespunt minder dan koploper Sparta 3. Tijdens deze laatste drie wedstrijden wordt geen fout meer gemaakt en de achterstand op Sparta goedgemaakt. Van Theole 3, L.S.V. 3 en Sparta 3 wordt met respectievelijk 3-1, 3-2 en 3-0 gewonnen. Hiermee wordt H.V.V. D.O.S. afdelingskampioen van de 1e klasse B.V.B.

Ondanks de droevige tijd van de oorlog zijn spelers, supporters en bestuurders door het dolle heen en vieren een feestje.

Historie v.v.Heukelum - Kampioenschap 1944 feest met de supporters
Het kampioenschap in 1944 werd door spelers, bestuurders en supporters gevierd.

Historie v.v.Heukelum - Kampioensfoto 1944 D.O.S.
De officiële kampioensfoto gemaakt in café De Sport. Achter vlnr: Jan Kruis (voorzitter), Floor van Steenis, Jan Klijn, Jan van Voorden, Cees van der Hijden, Thijs Olivier, Chris de Jong en Sieb Verver. Voor vlnr: Cees van de Water, Dirk Kon, Anton Kon, Koos de Jong en Pé Clements.

Historie v.v.Heukelum - Kampioensfoto 1944 Jan van Voorden, Jan Klijn en Thijs Olivier
Drie kampioenen op de foto. Vlnr:  Jan van Voorden, Jan Klijn en Thijs Olivier.

Heb je aanvullingen, foto's, teksten, weetjes? Mail naar [email protected] voor in het archief.