Drank- en Horecawet en Huisregels

12 december 2012 0:00

Marco van Honk

Op 1 januari 2013 gaat de nieuwe Drank- en Horecawet in. In de nieuwe wet zijn jongeren onder de 16 jaar strafbaar als ze alcohol in bezit hebben. In dit artikel de hoofdpunten van de wetgeving en de gedrags- en huisregels van v.v.Heukelum.

Nieuwe Drank- en Horecawet

Op 1 januari 2013 gaat de nieuwe Drank- en Horecawet in. In de nieuwe wet zijn jongeren onder de 16 jaar strafbaar als ze alcohol in bezit hebben, zowel in de kroeg als op de openbare weg. Verkopers van alcohol die in 12 maanden tijd 3 keer worden betrapt op verboden verkoop, verliezen (tijdelijk) hun vergunning. De handhaving van de wet gaat over naar de gemeenten en kan daarmee veel gerichter worden ingezet.

Hoofdpunten van de huidige Drank- en Horecawet

Tot 1 januari 2013 geldt de huidige Drank- en Horecawet. Een aantal hoofdpunten hieruit:

• De wet maakt onderscheid tussen zwak alcoholische drank (bier, wijn en gedistilleerde drank met een alcoholgehalte van minder dan 15%) en sterke drank (gedistilleerde drank met een alcoholgehalte van 15% of meer).
  • Horecagelegenheden waar alcohol wordt geschonken en verkopers van sterke drank moeten een vergunning hebben.
  • Verstrekkers van alcohol zijn verplicht te controleren of jongeren die drank willen kopen oud genoeg zijn (16 jaar voor zwak alcoholische drank en 18 jaar voor sterke drank).
  • Verkoop van alcohol in tankstations en niet-levensmiddelenwinkels is niet toegestaan.
  • Sportverenigingen met een kantine moeten huisregels hebben en barvrijwilligers moeten een instructie krijgen over verantwoord alcohol.

Overige wetgeving rond alcohol

• Het Wetboek van Strafrecht stelt openbare dronkenschap en het verstoren van de openbare orde in staat van dronkenschap strafbaar (artikel 453 en 426).
  • In datzelfde Wetboek staat een bepaling die het verbiedt alcohol te schenken aan iemand die zichtbaar dronken is.
  • De Wegenverkeerswet bepaalt dat bestuurders niet meer dan 0,5 promille alcohol in het bloed mogen hebben. Voor beginnende bestuurders ligt deze grens lager, op 0,2 promille.
  • Volgens de Mediawet 2008 is het verboden om tussen 6.00-21.00 uur alcoholreclame op tv en radio uit te zenden.

Gedrags/huisregels v.v. Heukelum

ROKEN

• Vanaf 1 juli 2008 is er een algeheel rookverbod in kantine, bestuurs- en commissiekamer, alsmede keuken, kleedlokalen en toiletten.
  • De vereniging wordt voor het toezien hierop verantwoordelijk gehouden en zal de eventuele boete moeten betalen. Dit zal op de dader(s) worden verhaald
  • In de Serre is een speciale "rookruimte" gemaakt. Houdt deze schoon a.u.b.
  • Het gebruik van drugs,handel of bezit is niet toegestaan

ALCOHOL

• Geen alcohol voor leiders, trainers en/of andere kaderleden vóór of tijdens de uitoefening van hun functie
  • Geen alcohol verstrekken aan personen jonger dan 16 jaar
  • Geen alcohol zaterdags in de kantine tot 12.00 uur , alcohol is toegestaan in de kantine en in de serre
  • Langs de lijn tijdens de wedstrijden geen alcoholgebruik toegestaan en flessen frisdrank
  • Tijden dat men alcohol mag schenken: maandag  en dinsdag 18.00-22.00 uu, donderdag 18.00-23.30 uur en zaterdag 12.00-19.30 uur

SPORTCOMPLEX

• Ieder verenigingslid of bezoeker draagt zorg voor het in goede en nette staat houden van het sportcomplex. Afval in de daarvoor bestemde bakken deponeren.
  • Alléén PET-flessen (plastic) in de rode container (kantine) of buiten in de grijze container (terras)
  • Ieder verenigingslid mag een ander corrigeren bij overtreding hiervan (sociale controle)
  • Auto’s, fietsen, brommers en scooters dienen op de daarvoor bestemde plaatsen gestald te worden
  • Ouders/verzorgers zijn zelf verantwoordelijk voor hun kinderen op ons terrein
  • Alleen aangelijnde honden zijn op het sportcomplex toegestaan en uitwerpselen dienen direct door de eigenaar van de hond te worden opgeruimd

KANTINE

• Het is niet toegestaan de kantine met voetbalschoenen te betreden
  • Na gebruik van consumpties zowel in kantine als terras de lege flesjes/glazen aan de bar terugbrengen en tafel op te ruimen van afval
  • Er mag geen glaswerk (glazen, flesjes) naar de velden meegenomen worden
  • Consumpties dienen contant afgerekend te worden evenals etenswaren uit de keuken
  • Het is niet toegestaan zelf meegebrachte consumpties te gebruiken in de kantine of elders op het terrein behorend bij de sportkantine.

GEDRAG OP EN ROND HET SPORTVELD

• Een verenigingslid dient zich te onthouden van onbehoorlijk taalgebruik
  • Scheidsrechters, mede- en tegenstanders worden niet uitgescholden
  • Bij staken van een wedstrijd dienen trainer, aanvoerder/leider zo spoedig mogelijk contact op te nemen met wedstrijdsecretaris (zaterdag of zondag) of coördinator
  • Bij rode kaarten, zowel bij ons als tegenstander, direct een formulier invullen en inleveren bij wedstrijdcoördinator (ook voor uitwedstrijden!)
  • Elk v.v. Heukelum team speelt in het door het bestuur vastgesteld tenue. Reclamesponsoring is in overleg mogelijk
  • De trainer/leider corrigeert ‘onjuist’ gedrag van spelers
  • Bij herhaaldelijk ongepast gedrag kan het bestuur een schorsing of taakstraf opleggen
  • Vuurwerk tijdens de wedstrijden is ten strengste verboden