Benjamin Meijdam van Heukelum naar Sliedrecht: ‘Gevoel dat iedereen het me gunt’

18 maart 2023 11:00

Gertjan den Ouden (regio-voetbal.nl)

Deze week stond een interview met Benjamin Meijdam op regio-voetbal.nl. Hieronder het interview.

Benjamin Meijdam strijdt met Heukelum tegen degradatie in 2H. Volgend seizoen hoopt hij met Sliedrecht een niveau hoger te acteren.

Benjamin Meijdam is realistisch na de nederlaag van afgelopen zaterdag tegen Tricht (1-4). De strijd om lijfsbehoud wordt voor Heukelum nog een hele zware. Toch hoopt de aanvallende middenvelder zijn ploeg te behouden voor de tweede klasse. Ondertussen voert Sliedrecht, de club waar hij volgend seizoen voor uitkomt, een klasse hoger een soortgelijk gevecht. “Ik denk dat Marco Verbeek erin slaagt erin te blijven met Sliedrecht.”

Het nieuws dat Benjamin Meijdam het volgend seizoen eens ergens anders gaat proberen kwam een kleine maand geleden enerzijds als een verrassing en anderzijds ook niet. De 29-jarige spelmaker behoort al jarenlang tot de betere voetballers bij Heukelum, maar diende tot nu toe nog nooit een andere club dan ‘De Krakelingen’.

9bf3deeb-4413-4c3f-9268-30279342fa85_thumb840.png
Foto: jeroen de Buin

Bedenktijd

“Ik heb er dan ook echt wel een tijdje over na moeten denken”, vertelt Meijdam. “Als er geen club was gekomen die me aansprak, was ik gewoon lekker bij Heukelum gebleven. Sliedrecht was de enige club die echt concreet werd en dat is toch een aansprekende naam in de regio. Tot dit seizoen hebben ze eigenlijk altijd om de bovenste plekken in de eerste klasse meegedaan.”

“Zij hebben het nu ook moeilijk in hun afdeling, maar van de laatste drie wedstrijden hebben ze er wel weer twee gewonnen. Marco Verbeek (trainer Sliedrecht) ken ik van zijn periode als trainer bij Heukelum en zoals ik hem ken, bereidt hij zijn ploegen altijd heel goed voor op tegenstanders. Ik hoop en denk dan ook dat hij erin gaat slagen om Sliedrecht te behouden voor de eerste klasse. Mocht dat niet lukken, dan is natuurlijk jammer. Ik wil niet voor niets een stap maken. Aan de andere kant heb ik ook nog nooit om de titel gespeeld in de tweede klasse en dat zou dan het doel worden.”

Nu of nooit

Meijdam geeft wel toe dat ook de huidige resultaten en de staat van de Heukelum-selectie een rol spelen in zijn beslissing om een stap te maken. “Het is dit seizoen wel even anders dan de afgelopen jaren, ja. Sil van Putten is vertrokken, Bony (Wildried Prigge) is gestopt en zo kan ik nog wel even doorgaan. Met onder andere Tim Schwebke en Lars van Honk spelen er nog steeds vrienden van me. Ik weet wat ik hier heb, maar we hebben gewoon wel veel kwaliteit ingeleverd. Bovendien ben ik 29, ik heb toch een beetje het gevoel: het is nu of nooit. Ik heb er ook met veel mensen over gepraat, zoals mijn vader en broer Ferry, maar ook met voormalige en huidige teamgenoten. Ik heb het gevoel dat iedereen me wel begrijpt en het me ook gunt, dat is fijn.”

Erin blijven met Heukelum

Dat Heukelum een lastig seizoen tegemoet ging, doordat men aan een nieuw team moest bouwen, was dus wel bekend. Meijdam erkent dat zijn ploeg het zwaar heeft, maar ziet ook lichtpuntjes.

“We hebben in de wedstrijden tegen Schelluinen, Alblasserdam en Streefkerk bijvoorbeeld best goed voetbal laten zien. Die wedstrijden wonnen we dan ook. Waar het onder andere aan schort is dat we in slechte wedstrijden geen punten pakken. Als wij zelf slecht zijn, dan zakken we te vaak finaal door de ondergrens. We geven ook veel te veel goals weg. We hebben de meeste tegengoals van iedereen in onze competitie, dat kan eigenlijk niet. We spelen onder andere nog tegen Wieldrecht, Woudrichem en Altena, dus we zullen nog best wat punten gaan halen. Aan het eind van de rit zien we dan wel waar we staan.”

Wennen

Wanneer Meijdam volgend jaar in de auto stapt om in Sliedrecht, zal het toch even wennen zijn. “Natuurlijk, ik debuteerde hier op mijn vijftiende en ben hier een jaar of acht onbetwiste basisspeler. Bij Sliedrecht zal ik weer moeten vechten voor mijn plekje, want de concurrentie is er een stuk groter. Ik zal het echt weer moeten laten zien en mezelf moeten bewijzen. Toch denk ik dat ik de kwaliteiten heb om een basisplaats af te dwingen, anders was ik ook niet gegaan.”
Bron: regio-voetbal.nl, foto Jeroen de Brujn