VoetbalJournaal: In gesprek met Fred de Groot

7 mei 2022 11:45

Op VoetbalJournaal.com lezen we deze week een interview met Fred de Groot van Heukelum VR1.

Fred de Groot is niet meer weg te denken bij VV Heukelum. Als sinds zijn vijfde levensjaar is hij actief bij deze mooie club. Voorheen als voetballer en op latere leeftijd als trainer van het tweede, assistent trainer van het eerste en trainer/coach van de Vrouwen 1. Een onmisbare man voor de vereniging.

De 55-jarige Fred heeft op jonge leeftijd gekozen voor de voetbalclub in zijn stad,  VV Heukelum. Hier begon hij met spelen in de pupillen waarna hij al op zes jarige leeftijd mocht deelnemen aan wedstrijden. “Voetbal was alles voor mij en daar moest altijd veel voor wijken, vaak ook school en dat was niet altijd handig…”, vertelt hij. In de opvolgende jaren heeft hij alle jeugdelftallen binnen de vereniging doorlopen.  Jammer genoeg kwam zijn voetbalcarrière vroegtijdig tot een eind, dit wegens een heftige knieblessure.

Gelukkig is de ex-voetballer niet bij de pakken neer gaan zitten. Want sinds zijn blessure is hij hard aan het werk gegaan om zichzelf te ontwikkelen binnen het trainerschap. Dit natuurlijk bij zijn oude vertrouwde club. “Als geboren Heukelummer heb je toch alleen een band met je eigen club. Kan me ook niet voorstellen om ergens anders iets te gaan doen. Dit is mijn club, mijn ideaal, is wel toepasselijk voor mij”, aldus De Groot.

Fred heeft in de loop der jaren veel ervaring opgedaan op het gebied van training geven en coachen. “Ik heb geen trainersdiploma, dus ik doe alles op gevoel en zaken die ik van andere trainers heb meegenomen.  Het is mooi als je een training voorbereid en je ziet dan dat het goed wordt uitgevoerd. Ik ben nogal fanatiek, soms misschien te, maar ik wil graag volledige inzet en concentratie op een training. Trainen doe je om beter te worden en om op zaterdag een goede wedstrijd te spelen. Ik probeer de groep dan ook zo scherp mogelijk te houden, maar een lolletje moet wel kunnen. De Vrouwen 1 is best leergierig en dat maakt het wel leuk”, zegt de trainer.

De Groot is de Dames 1 gaan helpen om ze het plezier in voetbal weer terug te geven. “Het plezier was een beetje weg en het zag er naar uit dat het team uit elkaar ging vallen. Ik ben er toen met die intentie ingestapt en we waren dan ook twee seizoenen geleden goed begonnen. Helaas heeft Corona wat roet in het eten gegooid, maar dit seizoen had ik als doel om het voetbalspel te verbeteren. Voetballen met een gedachte en niet meer lange ballen, vroeg thuis. Het kost veel tijd, maar heb echt het gevoel dat het team stappen heeft gemaakt en dat geeft mij dan weer veel voldoening”, vertelt de leider van de Vrouwen 1.

Damesvoetbal is essentieel voor de vereniging Heukelum. Het elftal van De Groot doet veel voor de club en organiseert ook mooie activiteiten. “Ik ben daar best trots op, dat ze dat allemaal doen. Daarom is het van belang dat het team blijft bestaan. Voor het nieuwe seizoen wil ik de vrouwen veder ontwikkelen in alles wat voetbal heeft. Teamspirit, spel en toch ook het plezier. Iedereen is, met de juiste inzet, van harte welkom bij ons”, geeft hij aan.

Voetbal doe je samen, als een elftal. “Er is niemand die het alleen kan, en je heb elkaar allemaal nodig. Ik vind het mooi als men voor elkaar iets over heeft. Daar kom je heel ver mee en natuurlijk zijn voetbalkwaliteiten ook heel belangrijk. Die moet je proberen te ontwikkelen, maar met elkaar iets bereiken is het mooiste”, sluit Fred de Groot af.

200220501_Fred_de_Groot.jpg
Bron: https://voetbaljournaal.com/