Voor Wilfried Prigge komt stopmoment steeds dichterbij

9 november 2021 21:45

Onlangs is de najaarseditie van de regionale voetbalkrant het VoetbalJournaal verschenen. Hierin een interview met eerste-elftalspeler Wilfried Prigge.

Wilfried Prigge kwam tien jaar geleden vanuit het Drentse Klazienaveen, liggend tegen de Duitse grens, naar Leerdam. Hij koos op latere leeftijd alsnog voor voetbalvereniging Heukelum en is daar nu nog altijd een vaste waarde

Prigge kwam op advies van Pieter-Maarten Hoekstra bij Heukelum terecht. ,,Door hem stak ik de Linge over. Dit Heukelum heeft mijn hart wel gestolen. Wat een mooie mensen en wat een leuk stadje.” Eigenlijk is Prigge voor de sociale contacten gaan voetballen. ,,Ik had in de jeugd even gevoetbald bij voetbalclub Zwartemeer en had, nadat ik tien jaar niet had gevoetbald, niet het idee dat ik bij het tweede of eerste elftal terecht zou komen.”

IMG_5906.JPG

Een van de hoogtepunten was in 2019 het winnen van de Proxsyscup. ,,Ik ben door mijn grote gestalte geen verfijnd zaalvoetballer. Maar ik zat wel bij de selectie en heb toch ook in de finale tegen GJS mijn minuten voor 1300 toeschouwers gemaakt. Wat een happening was dat. Er is toen nog lang doorgefeest.”

Natuurlijk is Wilfried Prigge ook lid van de Fabio Jakobsen fanclub. ,,Het verenigingsleven en de saamhorigheid is in Heukelum heel sterk. Ik begrijp best dat er veel jongens uit Leerdam of van elders hier komen voetballen. Voor geld zullen zij het niet doen. Het gaat puur om de gezelligheid”, constateert Prigge. Hij doet wat vaag over zijn leeftijd en dan weet je eigenlijk al genoeg. Later hoor ik dat hij veertig jaar is. Hij is groot, sterk en oogt pezig. Geen voetballer die tegen het einde van zijn carrière zit. ,,Toen door corona spelers vanaf 27 jaar niet met de groep mee mochten trainen, werd
mij duidelijk dat wij met Heukelum een redelijk oude groep hebben.”

VERDEDIGER

De coronatijd was niet gemakkelijk. Nu mag praktisch alles weer, maar Prigge kijkt met weinig plezier terug op de periode waarin de vele beperkingen het voetballen minder leuk maakten. ,,De trainer bedacht van alles om het ons naar de zin te maken: trainingen in kleine groepjes, voetvolley en dat soort dingen. De fysieke prikkels en partijvormen waren er niet. Nadat alles weer is opgestart, duurt het best lang voordat wij het niveau van voorheen weer oppikken. Het balgevoel was gewoon minder.”

De spoeling is dun voor trainer Jerôme Ceton, die bij Heukelum twee ‘coronaseizoenen’ actief was en nu aan zijn derde seizoen is begonnen. Spits Ferry Meijdam heeft last van een hernia en is voorlopig gestopt. Sil van Putten loopt te tobben met een voet. ,,Dat zijn voor ons twee cruciale spelers”, weet Ceton. Hij moet het even doen met vijftien man en daar zitten de keepers bij.

Prigge, bijna 1.90 meter, is een noeste centrale verdediger en een goede kopper. Aanvallend kan dat beter vindt hij zelf. Prigge: ,,Het stond vorig seizoen bij ons achterin echt goed. Met de meest onderschatte voetballer van Heukelum, Lars van Honk,
‘op zes’ hadden wij het prima onder controle.” Wordt dit zijn laatste seizoen? “Ik doe daar geen uitspraak over. Ik vind het spelletje nog steeds onwijs leuk. Als ik een goed seizoen draai, plak ik er mogelijk nog een jaar achteraan.”

> Klik hier voor de volledige editie van VoetbalJournaal
Bron: VoetbalJournaal.com