Het doekt valt voor Heukelum in Middelburg

Kruitmolenlaan 123
4337KP
MIDDELBURG

Heukelum vond zaterdag zijn Waterloo in Middelburg en daalt, na zeven seizoenen 2e klasse, af naar de 3e klasse. Zaterdag was de Zeeuwse 3e klasser FC Dauwendaele in de 3e ronde van de nacompetitie met 2-1 te sterk.

De Heukelumse selectie en supporters reisden met de bus naar het verre Middelburg, waar de wijk Dauwendaele de eindbestemming was. Onder een ziedende zon en een zeer matig ogend veld pakte de thuisploeg het initiatief. Vooral op het middenveld zette FC Dauwendaele de toon en had de Heukelumse tegenhanger weinig in te brengen. Het eerste kansje was wel voor Heukelum, via een kopbal van Tim Schwebke, maar Heukelum kon verder weinig inbrengen tegen het verzorgde voetbal van FC Dauwendaele, waarbij de openingen vooral via de flanken werd gezocht. Toch liet de Heukelumse verdediging weinig toe. En als dat wel zo was dan stond keeper Max Borowski daar als slot op de deur. FC Dauwendaele spits Holleman was nog het dichtst bij een treffer toen hij van dichtbij over schoot.

Bekijk hieronder de samenvatting gemaakt door Omroep Zeeland.

Na een half uur kroop Heukelum uit zijn schulp en kwamen ook de eerste kansen voor het doel van FC Dauwendaele. Een kans van Benjamin Meijdam werd geblokt en een knap schot van Tim Schwebke werd fraai gered door keeper Huberts, die in het vervolg een schot van Lars van Honk in zijn armen zag eindigen. Aan de andere kant werd spits Holleman met een prachtige pass weggestuurd, maar de spits schoot naast. Vlak voor rust kwam de verdiende voorsprong van FC Dauwendeale alsnog. Aanvaller Manasse Boera dook op in de rug van Yoerik van't Pad en passeerde Max Borowski, 1-0.

Na rust kwam Heukelum al snel op een grotere achterstand toen Levi Mombarg op fraaie wijze 0-2 maakte. De speler van FC Dauwendael soleerde met grote snelheid vanaf eigen helft en passeerde Max Borowski.

Heukelum moest aan de bak en kwam ook beter in de wedstrijd. Trainer Ceton nam achterin meer risico. Ricardo Papilaja schoot vanaf zo'n 35 meter op de lat. Een mooie aanval van Heukelum via Benjamin Meijdam bracht Tim Schwebke ter hoogte van de strafschopstip in kansrijke positie, maar Schwebke produceerde een schotje in de handen van keeper Huberts. Dezelfde Huberts moest even later een vrije trap van Ricardo Papilaja lossen, maar zag in de kluts de bal weer in zijn handen komen. De doelman van de thuisploeg had het geluk aan zijn zijde. Zeker toen ook Benjamin Meijdam van dichtbij een kopkans er niet in kreeg.

Door het aanvallende spel van Heukelum kreeg FC Dauwendaele flinke kansen om de wedstrijd in het slot te gooien. Zias Kosters schoot naast toen hij oog-in-oog met Max Barowski stond, en Mahboeb Rahimi schoot op de paal waar Max Boworski zijn hand nog tegen de inzet van Rahimi kreeg.

Toen Tim Schwebke opnieuw een prima schotkans gekeerd zag, leek de aansluiting er niet meer te komen. Toch kwam die er wel, in blessuretijd. Yoerik van't Pad kon van dichtbij de 2-1 intikken, op aangeven van Joey Oudshoorn. Maar het was veel te laat, scheidrechter Eddy van Yren floot voor het einde van de wedstrijd.

Zo verliest Heukelum van een betere ploeg en wordt afgedaald naar de 3e klasse. Ondanks de degradatie toch een prestatie waarop we trots mogen zijn. Lettende op het aantal ervaren krachten waar trainer Ceton dit seizoen geen gebruik meer van kon maken. Gezien het feit dat voor de winterstop een schamele 8 punten werd verzameld. Desondanks werd door hard werken in de competitie een 10e plaats in de eindklassering gehaald. Was de versterkte degradatie niet van toepassing geweest, speelde Heukelum volgend seizoen gewoon weer 2e klasse. Maar de zware nacompetitie was helaas een brug te ver. Nu tijd voor een welverdiende zomervakantie.

> Klik hier voor de foto's (Fred Schwebke)

FC Dauwendaele 1 - Heukelum 1   2-1   (2-0)
42.   1-0   Manasse Boera
49.   2-0   Levi Mombarg
91.   2-1   Yoerik van't Pad

Heukelum: Max Borowski, Darél VisserGele kaart ('85. Milan van de Werken), Lars van Honk, Joey Oudshoorn, Tim Schwebke, Redouan Berghout ('19. Jelle Looijen, '69. Emre Gulpinar), Siebrecht Kluitenberg, Benjamin Meijdam, Ricardo Papilaja, Jeffrey van der Heiden en Yoerik van 't Pad.

FC Dauwendaele: Levy van den Boomgaard, Jaap de KrooGele kaart (Roy de Nooijer), Tim Holleman (Maarten van Vooren), Levi Tamboer (Timo Jeras), Mahboeb Rahimi, Manasse Boera (Zias KostersGele kaart), Nigel Lord, Werner Schreuders, Marijn Wijkhuijs, Levi MombargGele kaart en Thomas Huberts. Opmerking: Tevens waarschuwingen voor Gert-Jan LeidenGele kaart (trainer) en Martinus SmedingGele kaart (verzorger).

Scheidsrechter: Eddy van Yren.
Assistent-scheidsrechters: Jeroen Heijboer en Pepijn Meuldijk.

Toeschouwers: 120.