Discutabele strafschop nekt Heukelum tegen GJS

Merwe Donk 56 A
4207XB
GORINCHEM

Negen gele kaarten, een strafschop en een speler weggestuurd. Wie dit achteraf leest zou denken dat er tussen Heukelum en GJS zaterdag een flinke schoppartij heeft plaatsgevonden. Niets was minder waar. Een discutabel gegeven strafschop door leidsman Van Rijnsbergen zorgde voor veel "verbale" gele kaarten aan Heukelumse zijde waar de frustraties over het optreden van de scheidrechter soms hoog opliepen.

Omdat trainer Jerome Ceton ziek was, was de coaching in handen van assistent Stefphan Veltman.

Het eerste kwartier van de wedstrijd was voor GJS. Na zestien minuten resulteerde het in een voorsprong toen de Heukelumse verdediging de bal niet weg kreeg en GJS-speler Sjors Hendriks vrijstaand de 1-0 kon inschuiven. Tot dan toe verdiend voor de thuisploeg. Dat veranderde snel toen Thomas van Iperen op aangeven van Semih Kaplan twee minuten later de 1-1 aantekende. Heukelum zette aan. Semih Kaplan trof met een fraaie kopbal de lat en Thomas van Iperen had het vizier niet scherp genoeg bij een inzet. Thomas van Iperen was dichtbij een tweede Heukelumse treffer, maar GJS-keeper Raymon den Haan voorkwam dat met een katachtige reactie en ranselde de inzet van Van Iperen uit zijn goal.

Aan de andere kant moest ook Max Borowski flink aan de bak bij een inzet en was het een wonder dat GJS bij een counter niet scoorde en voor open doel de lat raakte.

Gedurende de eerste helft waren er over en weer irritaties over de beslissingen van scheidsrechter Van Rijnsbergen. Een onterechte gele kaart voor Lars van Honk aan het einde van de eerste helft illustreerde dit goed. Een speler van GJS raakte in duel met Van Honk uit balans en ging tegen Lars van Honk hangen. Scheidrechter Van Rijnsbergen beoordeelde het als een overtreding van de Heukelumse aanvoerder, die een gele kaart ontving. In de ogen van de arbiter ongetwijfeld een terecht beslissing, maar in die van de Heukelums spelers absoluut niet.

Na de thee eenzelfde spelbeeld en sfeer als voor rust. GJS was dichtbij een goal toen een aanvaller voor open doel hoog over schoot. Aan de andere kant werd een doelpunt van Benjamin Meijdam afgekeurd omdat Thomas van Iperen in de vooractie buitenspel had gestaan.

Kantelpunt van de wedstrijd was toen Heukelum twintig minuten na rust een stafschop te slikken kreeg. Menno Dekker was helemaal naar de Heukelumse zestien gekomen om mee te verdedigen. De Heukelumse spits leek een normaal duel uit te vechten om de bal en zelfs een overtreding mee te krijgen, maar scheidrechter Van Rijnsbergen wees tot ongeloof van Dekker naar de Heukelumse stip. Erg discutabel en tot grote verbazing van Dekker zelf, die geel kreeg voor de overtreding en na opmerkingen met zijn tweede gele kaart mocht inrukken. De strafschop werd ingeschoten door Quincy Bartens, 2-1.

Heukelum zit nu eenmaal in de hoek waar dan ook niets meezit. In eerste instantie leek het team met een man minder aardig mee te kunnen voetballen. Maar na twintig minuten scoorde Rob van den Boom 3-1. Uit buitenspelpositie volgens heel Heukelum, maar scheidrechter Van Rijnsbergen oordeelde andermaal in het nadeel van Heukelum en liet de gedecideerd vlaggende Heukelumse grensrechter Piet van Iperen in zijn hemd staan. De 4-1 van opnieuw Rob van den Boom was vervolgens nog voor de statistieken.

Volgende week speelt Heukelum een thuiswedstrijd tegen Woudrichem (aanvang 14.30 uur).

GJS 1 - Heukelum 1   4-1   (1-2)
16.   1-0   Sjors Hendriks
18.   1-1   Thomas van iperen
65.   2-1   Quincy Bartens (strafschop)
84.   3-1   Rob van den Boom
86.   4-1   Rob van den Boom

Heukelum: Max BorowskiGele kaart, Yoerik van 't PadGele kaart (´65. Darél Vsser), Niels Labrie (´84. Redouan Berghout), Lars van HonkGele kaart, Joey Oudshoorn (´86. Wouter van Wijk), Semih Kaplan, Menno Dekker2 maal geel, Thomas van Iperen, Benjamin MeijdamGele kaart (´84. Sil Veltman), Ricardo PapilajaGele kaart en Jeffrey van der Heiden.

GJS: Raymon den Haan, Sjoerd Houdkamp, Remco de Bruijn, Guus Houdkamp (Yoeri Bos), Sjors Hendriks, Björn Barten (Ruud Bos), Jan Paul Nieuwersteeg (Niels HofmanGele kaart), Ben VissersGele kaart (Sereno Latuhihin), Quincy Bartens, Joep Ockhuizen en Rob van den Boom.

Scheidsrechter: Rick van Rijnsbergen.
Assistent-scheidsrechters: Piet van Iperen (Heukelum) en Jeroen van den Boom (GJS).

Toeschouwers: 55.