"Kansrijk" Heukelum laat 2 punten liggen

Sportlaan 1
4209AX
SCHELLUINEN

Heukelum speelde zaterdag de tweede competitiewedstrijd dit seizoen. Deze keer een uitwedstrijd in Schelluinen tegen de plaatselijke trots. De thuisploeg, afgelopen seizoen via de nacompetitie gepromoveerd naar de tweede klasse, verloor net als Heukelum de eerste competitiewedstrijd (1-4 bij EBOH).

Beide ploegen waren dus gebrand op en gebaat bij een goed resultaat. Dat goede resultaat leek er voor Heukelum gedurende de eerste 50 minuten van de wedstrijd overtuigend aan te komen. De roodbroeken gingen toen met 0-2 aan de leiding en miste ook nog een karrenvracht aan kansen tegen een onmachtige en 'onschuldige' thuisploeg. De wedstrijd 'keerde' nadat de thuisploeg op 1-2 kwam en kort daarna de gelijkmaker produceerde. In de slotfase moest Heukelum vervolgens nog  'alle zeilen bijzetten' om een (blamerende) nederlaag te voorkomen. De kop van dit verslag is overigens wel de conclusie van de wedstrijd: twee punten laten liggen!

Jerome Ceton had in zijn opstelling deze keer weer plaats gemaakt voor Yassine el Hanoudi, maar moest (nog steeds) Benjamin Meijdam en Tim Schwebke wegens blessures missen. Darél Visser begon als linksback en Niels Labrie in het centrum van de verdediging.  Wouter van Wijk, Redouan Berghout en Sil Veltman startten daarom deze keer op de bank.

Heukelum begon scherp aan de wedstrijd en maakte direct goed gebruik van de enorme ruimtes die de thuisploeg op het middenveld en achterin liet. Het was jammer dat onzuivere eindpasses en/of slordige aannames vaak het einde betekenden van kansrijke aanvalspogingen. Nu bleef het bij (riante) kansen voor onder andere Menno Dekker, Thomas van Iperen en Semih Kaplan. De grootste kans in de beginfase ontstond na een vrije trap van Joey Oudshoorn. Tot viermaal toe kreeg een Heukelumspeler de mogelijkheid om van dichtbij de score te openen. Dichterbij het door Schelluinen verdedigde doel dan op de paal kwam de bal echter niet. Na 15 minuten spelen schoot Semih Kaplan na een goede actie de bal vol op de lat. In de rebound schoot Menno Dekker in kansrijke positie de bal naast het doel. Na nog een drietal prima mogelijkheden voor de gasten en enkele (onschuldige) pogingen van de thuisploeg, kwam Heukelum na 28 minuten spelen dik verdiend op voorsprong. Aan de treffer van Semih Kaplan ging een mooie combinatie tussen hem, Joey Oudshoorn en Menno Dekker vooraf: 0-1. Na de openingstreffer drukte Heukelum door hetgeen 2 minuten later resulteerde in de 0-2. Een eigen doelpunt van een van de centrale verdedigers van Schelluinen die een fraaie dribbel en dito voorzet van Lars van Honk daarmee onbedoeld beloonde. Waren de gasten in de fase daarna voldoende scherp geweest, dan had de score binnen 10 minuten tot een onoverbrugbaar verschil zijn opgelopen. Het gebeurde niet. Het was namelijk nog steeds  0-2 toen scheidsrechter Bracht uit Ammerzoden via zijn fluit aangaf dat het tijd voor de thee was.

Heukelum kwam na de pauze nog wel goed uit de startblokken, maar Yassine el Hanoudi, Thomas van Iperen, Semih Kaplan en Joey Oudshoorn vergaten dit in de stand tot uitdrukking te brengen. Wat je vervolgens kon verwachten, gebeurde (als je zelf niet scoort ...). Waarbij overigens gezegd moet worden dat de thuisploeg via het inbrengen van een extra spits in de persoon van de ervaren en gewiekste Stefan Walhain stukken beter (minder slecht) voor de dag kwam dan voor de pauze. Voeg hierbij dat de organisatie in de rood-witte verdediging zo nu en dan te wensen overliet en het is verklaard dat de thuisploeg door treffers in de 52ste en 58ste minuut langzij kwam. In het laatste halfuur kwamen de roodbroeken er aanvallend nauwelijks meer aan te pas. Dat lag overigens niet alleen aan de thuisploeg maar meer en vooral aan de slordige en bij tijd en wijlen ook eigenzinnige spelopbouw van Heukelum. Met iets meer oog voor de medespeler had er in de slotfase nog best wat kunnen inzitten. Nu beperkte dit zich tot een mooie knal van afstand van Ricardo Papilaya (de bal ketste exact op de kruising van paal en laat achter de kansloze doelman van de thuisploeg) en naar het einde toe een zich steeds meer in positieve zin onderscheidende doelman Max Borowski, die de gasten in extremis nog enkele keren behoedde voor een nederlaag.

Zo kwam er dus een einde aan de tweede competitiewedstrijd zonder winst, waar winst absoluut tot de mogelijkheden behoorde. Driemaal het houtwerk en een niet te tellen aantal kansen en mogelijkheden moeten normaal gesproken ook voldoende zijn voor de winst. Maar goed, ook georganiseerd verdedigen en de focus scherp houden horen daar bij. En dat laatste was niet voldoende in de tweede helft van deze niet geweldige maar wel vermakelijke wedstrijd.

Aanstaande zaterdag speelt Heukelum op De Vriezenwijk tegen GRC14, uit Giessen/Rijswijk, dat vorig seizoen nog in de eerste klasse uitkwam en net als Heukelum na twee wedstrijden één punt wist te vergaren.

Schelluinen 1 - Heukelum 1   2-2   (0-2)
28.   0-1   Semih kaplan
30   0-2   Eigen doelpunt
52.   1-2   Diego Kemp
58.   2-2   Damiën de Jong

Heukelum: Max Borowski, Darél Visser, Niels Labrie, Lars van Honk, Joey Oudshoorn, Yassine El Hanoudi ('60. Wouter van Wijk), Semih Kaplan, Menno Dekker, Thomas van Iperen, Ricardo Papilaja en Jeffrey van der Heiden.

Schelluinen: Erik Kerkhoven, Jordi de Groot, Marvin de Jong (Fadelme Elonga), Colin de Jong (Stefan Walhain), Joost Haggenburg, Kevin KorrelGele kaart, Yannick de Bondt, Damiën de JongGele kaart, Diego Kemp, Jean-Paul van Boxtel en Jochem van der Werff.

Scheidsrechter: Ad Bracht.
Assistent-scheidsrechters: Gerrit Kon (Heukelum) en Willem-Jan van der Ark (Schelluinen).

Toeschouwers: 150.