Verrassende en welkome overwinning op Alblasserdam

Alblasserdam 1

Ansu Camara
Menno Dekker (kopbal)
Edar Salamao. (kopbal)

2e klasse H

4 februari 2023 14:30

J. Molenaar

Sportpark Souburgh
Bas Verhoevenweg 5
2952BV
ALBLASSERDAM

Opstelling Heukelum 1

Heukelum boekte zaterdag een even welkome als verrassende 1-3 overwinning op Alblasserdam. Met een vroege goal en twee late goals in de eerste helft, een portie geluk en vooral veel inzet legde Heukelum de basis voor de eerste winstpartij in dit jaar.

Op het Alblasserdamse kunstgras opende Heukelum perfect via Jelle Looijen, die een basisplaats had gekregen voor zijn goede invalbeurt een week eerder. Looijen versierde in de eerste minuut een corner, die hij vervolgens zelf in de 2e minuut succesvol bekroonde met een doelpunt.

Na het vroege doelpunt plooide Heukelum terug en loerde het op de counter. Alblasserdam kwam steeds dichter in de buurt van het Heukelumse doel. Doelman Max Borowski was alert bij een cornerbal en daarna een vrije trap. De verdediging hield stand tot de vijfentwintigste minuut toen Niels Labrie in de zestien Alblasserdam spits Ansu Camara onreglementair stopte. Max Borowski verrichtte een heldendaad door de strafschop onschadelijk te maken.

Thomas van Iperen had de geblesseerde doelpuntenmaker Jelle Looijen vervangen en zorgde voor een Heukelumse opmaat aan het einde van de eerste helft. Alblasserdam keeper Batenburg had nog een antwoord op een inzet van Semih Kaplan, maar moest zijn meerdere erkennen in Menno Dekker die een vrije trap van Benjamin Meijdam inkopte. Dezelfde Meijdam zette een paar minuten later met een lepe pass Thomas van Iperen voor de keeper. Van Ieperen wipte de bal over keeper Batenburg en zorgde voor de 0-3 ruststand, een ongekende weelde.

Na rust probeerde Alblasserdam haastig tot een treffer te komen, maar de thuisploeg kwam niet tot echte kansen. De Heukelumse organisatie stond gewoon goed en kreeg in de counter legio kansen. Het slordig uitspelen en voor eigen succes gaan stonden een nieuw doelpunt in de weg.

Twintig minuten voor tijd bracht Alblasserdam trainer Umut Takac Danny Buijs als ultieme pinchhitter. Buijs stond verrassend op het wedstrijdformulier. De voormalig profspeler van onder andere Excelsior, Groningen, Feyenoord, Sparta en Ado Den Haag en voormalig trainer van FC Groningen en KV Mechelen, werd in de spits geposteerd. Hij kwam in het restant tot een inzet naast het doel van Max Borowski en probeerde opzichtig een strafschop te versieren. De correct leidende scheidrechter Molenaar trapte er niet in.

Heukelum had inmiddels een aantal goede kansen om zeep geholpen. Waar de Heukelumse voorwaartsen niet meer tot scoren kwamen, was verdediger Jeffrey van der Heiden juist heel dicht bij een score. Alleen bij het verkeerde doel. De verdediger raakte in een verdedigende scrimmage de bal compleet verkeerd en raakte met zijn inzet de buitenkant van de paal van het doel van Max Borowski. De Alblasserdamse eretreffer kwam er alsnog in blessuretijd toen een kopbal van de lijn weggewerkt leek, maar scheidsrechter Molenaar oordeelde dat het een doelpunt was. Het was voor de statistieken.

De overwinning op Alblasserdam biedt hoop voor het vervolg van de competitie. We herinneren ons vorig seizoen nog, toen de ploeg van trainer Jerome Ceton na de winterstop op stoom kwam. Te beginnen komende zaterdag als Schelluinen op bezoek komt op de Vriezenwijk.

> Klik hier voor de foto´s van deze wedstrijd.

Alblasserdam 1 - Heukelum 1   1-3   (0-3)
02.   0-1   Jelle Looijen.
41.   0-2   Menno Dekker.
45.   0-3   Thomas van Iperen.
94.   1-3   Edar Salamao.

Heukelum: Max Borowski, Niels Labrie, Lars van HonkGele kaart, Joey Oudshoorn (92. Redouan Berghout), Semih Kaplan, Menno Dekker (´77. Emre Gulpinar), Jelle Looijen (´33. Thomas van IperenGele kaart), Benjamin Meijdam (92. Thijs van Veluw), Ricardo Papilaja, Jeffrey van der Heiden en Yoerik van 't Pad (92. Darél Visser).

Alblasserdam: Sidney Batenburg, Ansu CamaraGele kaart, Daan Rijppaert, Sharog Susani (Davvy Buijs), Murat Elibol, Jordy Wemelsfelder, David Mubedi (Edar Salomao), Ahmet Kuyucu, Dogukan Senol, Jort de Bruijn en Bradley de la Croix (Murat Kilic).

Scheidsrechter: Jerry Molenaar.
Assistent-scheidsrechters: Joop Viveen (Heukelum) en Bertus Schuit (Alblasserdam).

Toeschouwers: 80.