Nipt verlies van Nivo Sparta voor de beker

van Heemstraweg-west 27
5301PZ
ZALTBOMMEL

Heukelum speelde zaterdag weer eens een officiële wedstrijd. De laatste stond in oktober van vorig jaar genoteerd, toen gelijk werd gespeeld voor de competitie. Zaterdag stond er een bekerwedstrijd op het programma in Zalbommel tegen eersteklasser Nivo Sparta.

Trainer Ceton had een flink aantal afwezigen. Om maar een aantal op te noemen: Yoerik van't Pad, Ferry Meijdam, Sil van Putten, Tim Verdier en Max Schaay. De wedstrijd stond onder leiding van scheidsrechter Vink die werd geassisteerd door twee door de KNVB aangestelde neutrale grensrechters Klerks en Van Ool.

Op een heerlijk zonnig sportpark De Watertoren viel het aantal toeschouwers toch wat tegen. Ondanks het lekkere weer hadden maar weinig Heukelummers de weg naar het Bommelse sportpark gevonden. Mogelijk door de afstraffing van vorige week, maar mogelijk dat ook veel supporters ervoor kozen om Formule 1 te kijken.

Over het eerste halve uur van de wedstrijd is niet veel te melden. Nivo Sparta had meer balbezit en Heukelum probeerde op de counter te spelen. Beiden kwamen niet tot noemenswaardige kansen. Het spel kabbelde zich voort, zeker ook door de warmte van het kunstgras.

Het eerste echte gevaar kwam van de thuisploeg toen op het half uur vanuit een corner op de lat werd gekopt. Even later opnieuw gevaar voor het Heukelumse doel toen in de verdediging balverlies werd geleden. Frenkie Schaap profiteerde en liet keeper Ron de Nijs kansloos, 1-0.

Heukelum kreeg wat kansjes, beter 'mogelijkheden' te noemen. Maar Thomas van Iperen en Tim Schwebke konden in de aanval geen potten breken. Die pot brak Nivo Sparta vlak voor rust wel. Jeffery van der Heiden probeerde in het strafschopgebied zijn tegenstander uit te kappen, maar nam zijn tegenstander mee en dus wees scheidrechter Vink naar de stip. Nivo Sparta aanvoerder Frenkie Schaap schoot de penalty binnen, 2-0.

Na rust kon keeper Ron de Nijs zich onderscheiden. De Heukelumse goalie verrichtte een aantal fraaie reddingen en bleek een niet meer te nemen vesting voor de thuisploeg en zo bleef Heukelum lang kans houden op de aansluitingstreffer.

Het was bewonderenswaardig te noemen dat de Heukelummers bleven werken, ondanks het benauwde weer. Inmiddels waren er over en weer wissels. Zo bracht Jerome Ceton jongelingen Stan Looijen en Loek van Zee binnen de lijnen. Beiden maakten, samen met Thomas van Iperen en Chris van Bruggen hun officiële debuut voor Heukelum 1.

Nivo Sparta stond inmiddels met tien spelers binnen de lijnen toen een speler geblesseerd uitviel. De trainer van Nivo Sparta was door zijn wissels heen, hij had het maximum van vijf spelers reeds ingebracht. Het speelde Heukelum in de hand, wat brutaal de aanval zocht. Kort voor tijd betaalde zich dat uit. Benjamin Meijdam stuurde bij een razend snelle counter Thomas van Iperen weg. Van Iperen lag op snelheid en klopte keeper Stupers, 2-1.

Een kleine nederlaag met perspectief. Met de flinke nederlaag van vorige week in het achterhoofd en ook nederlagen die Heukelum steevast de laatste jaren in Zaltbommel moest slikken (5-0, 2-0, 5-0), was de 2-1 nederlaag zeker geen slecht resultaat. Met inzet en strijd is weldegelijk iets te halen.

Volgende week staat de tweede bekerwedstrijd op het programma. Dan speelt Heukelum om 14.30 uur op De Vriezenwijk tegen zondag 2e klasser WSC uit Waalwijk. WSC won zondag de eerste bekerwedstrijd met 3-1 van CHC.

> Klik hier voor de foto's van de wedstrijd, door Marco Oomen

UITSLAGEN EN STAND

Nivo Sparta 1 - Heukelum 1   2-1
WSC 1 - CHC 1   3-1

wed w g v pnt saldo
1 WCS 1 1 0 0 3 3-1
2 Nivo Sparta 1 1 0 0 3 2-1
3 Heukelum 1 0 0 1 0 1-2
4 CHS 1 0 0 1 0 1-3

Nivo Sparta 1 - Heukelum 1   2-1   (2-0)
36.   1-0   Frenkie Schaap
44.   2-0   Frenkie Schaap (strafschop)
84.   2-1   Thomas van Iperen

Heukelum: Ron de Nijs, Jeffrey van der HeidenGele kaart ('72. Stan Looijen), Niels Labrie, Lars van Honk ('83. Loek van Zee), Chris van Bruggen, Tim SchwebkeGele kaart, Brennan BieriGele kaart, Benjamin Meijdam, Joey Oudshoorn ('46. Sil Veltman), Wilfried Prigge ('46. Joëll Papilaja) en Thomas van iperen.

Nivo Sparta: Tom Stupers, Jordi Ruijsch, Martijn de Wildt, Bart Goesten (Roan van der Zalm), Dennis van Meurs (Daan Schreuders), Frenkie Schaap, Kevin Nikolov (Glenn Schapendonk), Yri Schalkx, Iain Brands, Merlijn Bax (Thomas van der Horst) en Abdullah TanGele kaart (Jesse PoelGele kaart).

Scheidsrechter: M. Vink.
Grensrechters: B. van Ool en A. Klerks