De eerste 3 punten zijn binnen, 2-4 tegen Drechtstreek

19 oktober 2019 14:30

S. de Wild

Opstelling Heukelum 1

Voor de eerste helft een dikke voldoende en voor de tweede helft een onvoldoende. Met een 2-4 overwinning tegen Drechtstreek heeft Heukelum zaterdag de eerste winst van de competitie kunnen bijschrijven.

De afwezigen vandaag waren: Ömer Faruk Duman (vakantie), Tim Schwebke (blessure), Wilfried Prigge (blessure) en Joell Papilaja. Papilaja is deze week vader geworden van een zoon. We feliciteren Joell van harte.

Opvallende afwezige was assistent-scheidsrechter Gerrit Kon. De Heukelumse vlaggenist was afgelopen week betrokken bij een ongeluk waarbij hij naar verluidt een aantal keer over de kop is geslagen met zijn busje. Gelukkig kwam Kon er met een paar hechtingen en drie gekneusde vingers vanaf. Gerrit vanaf deze plek beterschap. De honneurs van Kon werden deze wedstrijd waargenomen door Bastiaan van Iperen.

Naast de lijst van afwezigen waren er twee lichtpuntjes. Thijs van Veluw speelde de hele wedstrijd mee en in de tweede helft kwam Sil van Putten in het veld en deed ruim twintig minuten ritme op. Van Putten raakte in januari van dit jaar geblesseerd. Een teken dat onze hoofdmacht aan de beterende hand is?

Het teken van de beterende hand bleek in ieder geval wel in de eerste helft tegen Drechtstreek. Heukelum overklaste de thuisploeg en steeg even boven zichzelf uit. Al moest het wel eerst wakker worden geschud want Drechtstreek aanvaller Musab Abdirahman raakte bij de eerste de beste aanval de Heukelumse paal. Daarna was het vooral Heukelum wat de klok sloeg met in het eerste kwartier twee doelpunten. Semih Kaplan die keeper Joris Moesman kanloos liet tekende de 0-1. Rick van Loo deed kort daarna op werkelijk sublieme wijze een duit in het zakje. Van Loo werd in de zestien aangespeeld door Benjamin Meijdam, lobde de bal over zijn directe tegenstander en haalde met een volley verwoestend uit, 0-2

Elke Heukelumse aanval leverde gevaar op. De volgende Heukelumse goal kwam op naam van Jeffrey van der Heiden, die keurig werd vrijgespeeld en door de benen van Moesman binnenschoot. Toch had het in plaats van 0-3 ook 1-2 kunnen staan, want Drechtstreek-speler Mark Kunst schoot kort daarvoor vanuit een voorzet op de paal. Ook het geluk was vandaag aan Heukelumse zijde, of beter gezegd: werd vandaag afgedwongen.

Nog voor rust kwam Heukelum op een comfortabele 0-4. Rick van Loo tekende voor zijn tweede goal van de middag. Semih Kaplan kreeg vervolgens de kans om Heukelum op een nog grotere voorsprong te zetten, maar keeper Moesman trapte niet in de lob die Kaplan in gedachten had. Aan de andere kant moest Yoerik van't Pad gestekt gaan bij een inzet van Dion Warner.

Zo goed als Heukelum voor rust voetbalde, zo bijzonder matig was het na rust. Drechtstreek had een aantal omzettingen gedaan waarop de equipe van Jerome Ceton geen antwoord had. Het ontbrak Heukelum in de deze fase aan een ervaren speler die de lijnen uitzette. Inzakken en op de counter spelen was het devies.

Naast een kans voor Rick van Loo in het begin van de tweede helft, Van Loo zijn schot ging voorlangs, had Heukelum weinig in te brengen. Binnen vijf minuten kwam Drechtstreek op 1-4 door een doelpunt van de ingevallen Patrick Tukker. Het was vervolgens aan Yoerik van't Pad te danken dat de thuisploeg niet snel nog een doelpunt scoorde. Toch kon van't Pad niet voorkomen dat Drechtstreek twintig minuten voor tijd op 2-4 kwam. Het was opnieuw Patrick Tukker die scoorde.

Met het inbrengen van Sil van Putten probeerde trainer Ceton lijn en versterking op het middenveld in te brengen. Veel hielp het niet. Toch kreeg Drechtstreek geen echte kansen meer, anders dan een inzet waarbij Yoerik van't Pad zijn kwaliteiten ten toon kon spreiden. Het bleef bij 2-4.

Eindelijk kan Heukelum een driepunter bijschrijven. De wedstrijd toonde in de eerste helft aan dat het team zeker veel perspectief heeft. Maar in de tweede helft bleek ook de kwetsbaarheid. Mogelijk dat de rentree van Sil van Putten een verbetering kan brengen aan deze kwetsbaarheid.

Volgende week komt Roda Boys op bezoek in Heukelum. Aanvang 14:30 uur. Na afloop van de wedstrijd wordt er in de kantine een Oktoberfest worden gehouden.

Drechtstreek 1 - Heukelum 1   2-4   (0-2)

11.   1-0   Semih Kaplan
15.   2-0   Rick van Loo
36.   3-0   Jeffrey van der Heiden
41.   4-0   Rick van Loo
49.   4-1   Patrick Tukker
67.   4-2   Patrick Tukker

Heukelum
: Yoerik van 't Pad, Milan van de Werken, Tim Verdier, Niels Labrie, Lars van Honk, Rick van LooGele kaart, Semih Kaplan ('69. Sil van Putten), Brennan BieriGele kaart ('87. Redouan Berghout), Benjamin Meijdam, Thijs van Veluw en Jeffrey van der Heiden ('58. Wouter van Wijk).

Drechtstreek: Joris MoesmanGele kaart, Patrick Kunst (Job van Vliet), Mart Wielaard, Silvan Damwijk, Daeley van der Graaff, Ties van Aggelen, Musab Abdirahman, Mark Kunst, Max Voogelaar, Erwin van der Heiden en Dion WarnerGele kaart (Patrick Tukker).

Scheidsrechter: Sjaak de Wild.
Assistent-scheidsrechter: Bastiaan van Iperen.
Assistent-scheidsrechter: Lennart van Rijswijk (Drechtstreek).

Toeschouwers: 220.