Heukelum geeft de punten te gemakkelijk weg!

Pelikaan 1

Mohammed el Bannasri
Ruben de Raad

9 november 2019 14:30

K. (Kevin) Konings

Opstelling

Een goed spelend Pelikaan uit Zwijndrecht had afgelopen zaterdag precies een helft nodig om de wedstrijd in het slot te gooien. De thuisploeg maakte het de gasten uit Zwijndrecht in de eerste helft ook niet erg moeilijk. Een inspiratieloos en apathisch ogend Heukelum plooide in het eerste deel bij balverlies steeds (te) ver terug, ging de duels niet aan en liet de gasten lustig combineren.

Pelikaan had het geduld om te wachten op de kansen die toch (altijd) komen en drukte tweemaal succesvol af. Dat de Heukelumse defensie bij de treffers niet helemaal op orde was, doet weinig af aan deze tussenstand daar Pelikaan diverse mooie(re) mogelijkheden onbenut liet. De 2-0 ruststand was dan ook een matige afspiegeling van de verhoudingen binnen de lijnen. In de tweede helft zagen we een agressiever Heukelum dat wél de aanval zocht. Een ongelukkig moment van Tim Verdier zorgde uiteindelijk voor de 0-3 eindstand. Pelikaan had overigens nog belangen in de eerste periodetitel. Bij winst kon de titel gegrepen worden als concurrent Woudrichem zou verliezen en VVGZ niet zou winnen. Woudrichem speelde gelijk (en won de eerste periode) en VVGZ won. De uiteindelijke zege op Heukelum bracht Pelikaan dus geen glorie.

Van een Heukelumse ziekenboeg was vooraf eigenlijk amper sprake meer; De geblesseerde Wilfred Prigge ontbreekt nog steeds, maar Tim Schwebke en Sil van Putten begonnen in de basis-elf aan de wedstrijd. Lars van Honk moest in de warming-up de conclusie trekken dat hij door een rugblessure niet wedstrijdfit was. Lars’ plaats werd ingenomen door Milan van de Werken.

Zoals in de aanhef al is aangegeven, bakte Heukelum er in de eerste helft niet al te veel van. Feitelijk werd het door de gasten uit Zwijndrecht overklast. Uw verslaggever noteerde een schot van Semih Kaplan (over), van Sil van Putten (-2x- over en naast) en Rick van Loo (vrije trap in de handen van de keeper). Dat waren de wapenfeiten van een zielloos spelende Heukelumse ploeg die de tegenstander te gemakkelijk de ruimte toestond die zij nodig had om een verzorgd spelletje op de mat te leggen. En kwamen de roodwitten in het bezit van de bal dan werd er te vaak te veel mee gelopen alvorens een medespeler te zoeken (wat dan ook meestal niet lukte). Met een lage schuiver in de uiterste hoek liet nummer 19 van Pelikaan Mohammed el Bannasri na een kwartier spelen Yoerik van ’t Pad kansloos en brak daarmee de score open na dat kort daarvoor de (onderkant van de) lat Yoerik redding had gebracht. Na 36 minuten spelen scoorde Pelikaan na een fraaie aanval over de vleugel de 0-2 (nummer 9: Ruben de Raad). Niet onvermeld mag blijven dat Pelikaan het balbezit voor deze aanval wel heel gemakkelijk door een knoeiende Heukelum-defensie in de schoot geworpen kreeg. De ruststand dus 0-2.

In deel twee zette Heukelum aanvankelijk het spelniveau van de eerste helft voort, maar allengs ging de thuisploeg feller en agressiever spelen. Heukelum drukte in deze fase van de wedstrijd de tegenstander regelmatig in het defensief. En, het blijft ‘als’, zou Heukelum in staat zijn geweest de aansluitingstreffer te produceren, dan had er nog van alles kunnen gebeuren. Deze Heukelumse treffer kwam er echter niet, zij het dan dat na een klein half uur Tim Verdier een voorzet van rechts niet helemaal goed beoordeelde en de bal vervolgens met een keurig boogje achter Yoerik van ’t Pad in het eigen net deed belanden. Een Heukelums doelpunt, maar wel 0-3 voor de gasten! In de tweede helft waren Brennan Bieri en Rick van Loo voor Heukelum nog het dichts bij succes, maar beide keren greep de doelman van de gasten kordaat in. Het slotakkoord was voor de ingevallen Joel Papilaya, die zijn schot ook al door de doelman gestopt zag. Eindstand 0-3.

Een aantal staartploegen wist zaterdag punten te vergaren. Heukelum komt na de nederlaag van zaterdag daardoor wel heel dicht bij de onderste plaatsen. Aanstaande zaterdag staat er geen wedstrijd op het programma, maar de week daarop speelt Heukelum thuis tegen Sleeuwijk, met een puntje minder één van de concurrenten. Heukelum-trainer Jerome Ceton heeft dus twee weken de tijd voor het ontwikkelen van een succesvol strijdplan. Dat zal nodig zijn want een nederlaag kunnen de rood-witten zich op dit moment eigenlijk niet meer permitteren.

Heukelum 1 - Pelikaan 1   0-3   (0-2)

19.   0-1   Mohammed el Bannasri
36.   0-2   Ruben de Raad
65.   0-3   Tim Verdier (eigen doelpunt)

Heukelum: Yoerik van 't Pad, Milan van de Werken, Niels Labrie, Rick van LooGele kaart, Tim Schwebke ('82. Joell Papilaja), Semih KaplanGele kaart, Brennan Bieri, Sil van Putten ('73. Omer Faruk Duman), Benjamin Meijdam, Thijs van Veluw ('46. Tim Verdier) en Jeffrey van der Heiden.

Pelikaan: Jeroen de Veij, Jesse de Raad, Jeffrey Nossent, Rowdy Nossent (Thomas den Boer), Yorik van Deelen, Ruben de Raad, Nick de Veij, Leroy Verweij, Jesper Nossent, Mohamed el Bannasri (Jelle Dekker) en Sjoerd Opschoor (Bjorn van Ingen).

Scheidsrechter: Kevin Konings.
Assistent-scheidsrechter: Gerrit Kon.
Assistent-scheidsrechter: André Versteeg (Pelikaan).

Toeschouwers: 139.