Puntendeling in Zwijdrecht tegen VVGZ

2e klasse F

14 december 2019 15:00

S. de Wild

Heukelum speelde zaterdag in Zwijndrecht met 2-2 gelijk tegen koploper VVGZ, dat tot dan toe nog geen punten had laten liggen in thuiswedstrijden. In een prima wedstrijd waren de mannen van Ceton dichtbij een daverende verrassing maar werd uiteindelijk terecht met een gelijkspel afgesloten.

VVGZ, vorig seizoen 1e klasser, had tot zaterdag alle thuiswedstrijden winnend afgesloten. Op het erg gure complex De Noord in Zwijndrecht stond een harde wind en lag een vlak maar zwaar veld.

Heukelum begon heel sterk aan de wedstrijd en liet zien absoluut niet onder te doen voor de koploper. Vanuit het middenveld verzonden Sil van Putten en Benjamin Meijdam voortdurend gevaarlijke passes. Op aangeven van Sil van Putten leverde het binnen vijf minuten twee reuze kansen op voor Benjamin Meijdam, helaas zonder succes.

Het duurde niet lang totdat Heukelum op voorsprong kwam. Rick van Loo werd aangespeeld door Benjamin Meijdam en rondde fraai af met een lobje. Vooraf aan het doelpunt was er onduidelijkheid over buitenspel, maar scheidsrechter De Wild negeerde het vlagsignaal van zijn VVGZ-assistent. Rick van Loo mocht vervolgens alleen door naar keeper Kloosterman van VVGZ, maar moest in de thuiskeeper zijn meerdere erkennen.

Pas rond de twintigste minuut was de thuisploeg voor het eerst gevaarlijk, na appel voor hands, werd er in de handen van Yoerik van't Pad geschoten. In de tegenstoot draaide Semih Kaplan in het strafschopgebied handig twee VVGZ'ers het bos in. Één van de spelers trok aan de rem en haalde Kaplan neer en dus wees arbiter De Wild naar de stip. Sil van Putten voltrok het vonnis en zette Heukelum op 0-2.

Met de comfortabele voorsprong verslapte de aandacht enigszins en kwam VVGZ wat beter in de wedstrijd. Eerst werd een corner nog naast gekopt, toen na een half uur de Heukelumse defentie in de lucht werd geklopt door Koen Kuipers. De topscorer van de 2e klasse F kopte zijn ploeg op 1-2. Tot de rust kregen beide ploegen schotkansen, maar werd er niet meer gescoord.

Direct na de rust probeerde de thuisploeg aan te zetten voor de gelijkmaker. Toch waren de beste kansen voor Heukelum. Nadat Yoerik van't Pad een schot van VVGZ keerde, kopte de ingevallen Omer Faruk Duman naast en vond Rick van Loo keeper Kloosterman op zijn pad naar de 1-3.

VVGZ begon toch sterk aan te dringen. Een scherp schot van dertig meter verdween maar rakelings naast het doel van Van't Pad. Heukelum verdedigde met hand en tand, maar moest in de zevenenzeventigste minuut toch de gelijkmaker incasseren. Een gesmoord schot bleef in het doelgebied hangen en werd ingetikt door Djim Kammerman.

Heukelum ging door de gelijkmaker niet achteruit voetballen en kreeg grote kansen om weer op voorsprong te komen. Bij een frommelsituatie kregen Joell Papilaja, ingevallen voor Tim Schwebke, en Omer Faruk Duman de bal er niet in, en Rick van Loo faalde in een direct duel met de keeper waar afspelen op de vrijstaande Sil van Putten, die voor een leeg doel stond, achteraf een betere optie was geweest.

VVGZ probeerde uit alle macht de boomlange topscorer Koen Kuipers te vinden, maar dat lukte dat slechts mondjesmaat en de hard werkende Heukelumse verdediging kon de boel dichthouden. Kuipers kreeg twee goede kansen om de drie punten in Zwijndrecht te houden. Een kopbal uit een vrije trap verdween naast het doel en in een duel met Yoerik van't Pad stond zijn vizier te hoog.

Het bleef bij een 2-2 gelijkspel. Een terechte en dik verdiende uitslag, maar het gevoel overheerste dat er vandaag meer te halen was in Zwijndrecht. Hiermee sluit Heukelum de eerste helft van de competitie af op een 11e plaats en overheerst het positieve gevoel doordat er in de laatste vier wedstrijden niet is verloren.

De winterstop doet zijn intrede en de eerstvolgende competitiewedstrijd staat op 25 januari 2020 op het programma als Arkel te gast zal zijn op De Vriezenwijk. Een deel van de Heukelumse selectie zal tijdens de kerstperiode deelnemen aan de Proxsys Cup, vorig jaar werd een fraaie finaleplaats behaald. Op 24 december 18.30 is Dussense Boys in sporthal De Oosterbliek de eerste tegenstander. Deze ploeg wordt gecoacht door oud-trainer Eric van Genderen.

> Foto's van deze wedstrijd

VVGZ 1 - Heukelum 1   2-2   (1-2)

14.   1-0   Rick van Loo
23.   2-0   Sil van Putten (strafschop)
28.   2-1   Koen Kuipers
77.   2-2   Djim Kammerman

Heukelum: Yoerik van 't Pad, Tim Verdier, Niels Labrie, Lars van Honk, Rick van Loo, Tim Schwebke ('58. Joell Papilaja), Semih Kaplan ('46. Omer Faruk DumanGele kaart), Brennan Bieri, Sil van Putten, Benjamin Meijdam en Jeffrey van der Heiden.

VVGZ: Jeroen Kloosterman, Mark Swank, Marcello Tucci, Mark ZwangGele kaart, Bas Kooiman, Maurice Vermeulen, Serkan TanrisevenGele kaart, Koen KuipersGele kaart, Hicham Bachau (Mourad Afras), Oberson van der Spek (Jaap Swank) en Djim KammermanGele kaart.

Scheidsrechter: Sjaak de Wild.
Assistent-scheidsrechter: Bastiaan van Iperen.
Assistent-scheidsrechter: Edwin Numan (VVGZ).

Toeschouwers: 245.