Punt gewonnen door wilskrachtig Heukelum

26 oktober 2019 14:30

R. Labeur

Opstelling

fgelopen zaterdag stond voor onze hoofdmacht de thuiswedstrijd tegen Roda Boys Bommelerwaard op het programma. De gasten uit Aalst behoren vooraf bijna standaard tot de favorieten voor de titel, maar zij kunnen deze rol dit seizoen nog niet echt waarmaken. Na 5 wedstrijden bezitten de gasten 5 punten en dat is in deze fase van de competitie te weinig om mee te doen om de bovenste plaatsen. Heukelum begon met 4 punten aan de wedstrijd: met goede moed na de prima zege van afgelopen week in Papendrecht tegen Drechtstreek. Uiteraard nog steeds wel gevaarlijk dicht in de buurt van de fatale onderste plaatsen. Uiteindelijk leverde de wedstrijd voor beide ploegen één punt op: 0-0. Heukelum kon daar gelet op het spelbeeld en de kansenverhouding (zeer) tevreden mee zijn; de gasten zullen met het gevoel huiswaarts gekeerd zijn dat er onnodig twee punten waren verloren.

De Heukelumse ziekenboeg begint aardig op te lossen. De geblesseerde Wilfred Prigge ontbrak; Tim Schwebke en Sil van Putten begonnen, wedstrijdfit, op de bank. De aanvangsopstelling was voorts gelijk aan de opstelling van vorige week.

Vanaf het begin van de wedstrijd leek zich een klein kwartier lang een redelijk gelijk opgaande partij voetbal te ontwikkelen. De gasten overwegend in balbezit en Heukelum loerend op de tegenaanval, golfde het spel aanvankelijk van ‘box naar box’. In dit spelbeeld kwam verandering nadat de gasten na een kwartier kort na elkaar enkele ‘dotten’ onbenut lieten. Heukelum oogde daarna onrustig en daardoor (erg) slordig aan de bal; aan fatsoenlijke tegenaanvallen kwam de thuisploeg ook niet meer toe. Wel slaagden de rood-witten erin Roda Boys goeddeels te beteugelen. En als het dan toch eens mis ging, stond er altijd nog een uitblinkende Yoerik van ’t Pad nadrukkelijk als Sta-in-de-weg. Naast een enkel klein kansje ontstond de enige vermeldenswaardige mogelijkheid voor Heukelum na een minuut of 28 spelen, toen Semih Kaplan van de prima leidende arbiter Labeur uit Steenbergen op het randje van buitenspel alleen door mocht gaan. Geheel vrij voor de doelman van de gasten kon Semih echter niet echt een besluit nemen, waardoor de doelman eenvoudig kon redden. Zo lijkt op basis van het voorgaande voldoende duidelijk dat de rust met de brilstand aanbrak.

Na de pauze zochten de gasten nadrukkelijker de aanval, maar stuitten op een steeds onverzettelijker Heukelum. Niet geheel zonder geluk doorstond Heukelum de Aalster storm met doelman Van ’t Pad aan het hoofd. Het offensief van de gasten ebde wel langzaam weg, en was voorbij toen de Roda Boys-linkerspits Diewe Kolbach zich geblesseerd afmeldde nadat de gasten hun drie wissels al verbruikt hadden. Dit gebeurde een minuut of 10 voor het einde van de officiële speeltijd. De thuisploeg beet van zich af, had toen vaker de bal en wist zowaar (ook) gevaarlijk te worden. Een aloude voetbalwet (‘als je zelf niet scoort etc…’) leek zomaar van toepassing te worden. Helaas wisten Rick van Loo en vervolgens Semih Kaplan (lat) na een goede actie van Brennan Bieri de bal niet achter de doelman van de gasten te krijgen. En dat lukte ook de in het veld gekomen Sil van Putten niet met enkele gevaarlijk ogende schoten van afstand. Het iets meer vooruit spelende en daardoor ruimte latende Heukelum kroop in de uiterste slotfase van het duel nog door het oog van de naald nadat de bal na een soepel lopende Roda Boys-aanval achter de kansloze Yoerik van ’t Pad tegen de binnenkant van de paal eindigde. Het bleef derhalve (gelukkig) gewoon 0-0.

Ondanks het stevig bevochten puntje blijft Heukelum in de onderste regionen van de Tweede klasse F en is verdere puntenwinst van eminent belang. Aanstaande zaterdag op bezoek bij het sterke Altena in Nieuwendijk zal het niet meevallen punten te pakken. De wedstrijd van vandaag leert echter dat niets onmogelijk is en dat er (dus) iedere wedstrijd weer drie punten te winnen zijn. Tussendoor speelt Heukelum in Werkendam nog voor de EM-cup (woensdagavond) tegen Kozakken Boys 2.

Heukelum 1 - Roda Boys 1   0-0   (0-0)

Heukelum: Yoerik van 't Pad, Milan van de Werken, Tim Verdier, Niels Labrie, Lars van Honk, Rick van LooGele kaart, Semih KaplanGele kaart ('87. Tim Schwebke), Brennan Bieri, Benjamin Meijdam, Thijs van Veluw ('63. Sil van Putten) en Jeffrey van der HeidenGele kaart ('93. Wouter van Wijk).

ROda Boys: Martijn Knoop, Junior van Beers, Rico GrandiaGele kaart, Tom Diender ('77. Angelo Stoove), Rik van den Broek, Sjors Maas, Rick van Pinxten ('70. Sander van Wijnen), Martijn de Wildt, Thom de Looijer ('58. Armand Selmani) Diewe Kolbach en Nils Loef.

Scheidsrechter: Roy Labeur.
Assistent-scheidsrechter: Bastiaan van Iperen.
Assistent-scheidsrechter: M. van Hemert (Roda Boys).

Toeschouwers: 170.