Heukelum blijft in eerste bekerwedstrijd steken op gelijkspel

VVIJ 1 (zon)

Assist: Rick van Loo
Vincent de Weger
Rick van Loo (intikker)
Casper Baggen
Casper Baggen
Michan Galekop
Melle van Gaal
Tom Derks
Brian Siegelaer
Bas Roelofs

Groep 1 023

31 augustus 2019 14:30

E. van der Vaart

Opstelling

Afgelopen zaterdag ging voor de standaard- en reserve elftallen in het amateurvoetbal het seizoen 2019-2020 formeel van start in de vorm van (de ‘poulefase’ van) het KNVB-bekertoernooi. Heukelum is dit seizoen ingedeeld bij de IJselsteinse tweede-klassers  VVIJ en IJFC (respectievelijke zondag en zaterdag) en eersteklasser LRC Leerdam. Het toeval (!) wil dat deze indeling exact gelijk is aan die van vorig jaar. De teams spelen in deze poulefase een zogenaamde ‘halve competitie’. De nummers één en twee van de eindstand van deze competitie gaan door naar de Knock-outfase van het toernooi. Vorig jaar redden LRC en Heukelum het tegen de IJsselsteinse concurrenten. Of dat dit jaar ook zo zal zijn, valt te bezien. LRC werd zaterdag in IJsselstein (IJFC) met 3-0 over de knie gelegd en Heukelum had thuis aan De Vriezenwijk de handen vol aan de gasten uit IJsselstein (VVIJ). De beide IJselsteinse team lijken de beste papieren te hebben.

Na een kansenrijke, maar voetbaltechnisch niet zo’n hoogstaande partij voetbal bleef de teller in Heukelum steken op 2-2. Een stand die al binnen een half uur spelen was bereikt. Ondanks vele (grote) kansen wist geen van beide ploegen aan deze stand nog iets te veranderen. Derhalve een terechte deling aan het eind van de schermutselingen.

Afgezet tegen vorig seizoen stond er zaterdag een vrijwel compleet ander elftal binnen de lijnen. Daar zal beslist nog verandering in komen, want onze rood-witte brigade kampt nu (nog) met diverse ongemakken en blessures. De verwachting is dat de meeste afwezigen bij de start van de competitie wel weer beschikbaar zijn. Het is uiteraard aan de technische staf of deze jongens al dan niet worden ingepast. De 14 spelers die het zaterdag voor Heukelum deden kwamen aardig voor de dag. Verdedigend weliswaar hier en daar wat onzeker; in aanvallend opzicht direct en veelbelovend. Het gevolg was dat de eindstand evenzogoed 5-5 had kunnen zijn. Ware het niet dat het benútten van de kansen niet de grootste kwaliteit van beide ploegen bleek te zijn.

Heukelum kwam in de eerste minuut al op 1-0 door een werkelijk prachtig doelpunt van nieuweling Brennan Bieri. Brennan ontving de bal uit een hoekschop direct van Rick van Loo en kegelde de bal vervolgens met zijn geliefde linkervoet van een meter of dertig ‘strak’ in de (voor hem) rechterbovenhoek van het doel. Een aardige binnenkomer voor Brennan. We hadden niet zo lang plezier van onze voorsprong, want de gasten wisten na geklungel in de verdediging via Casper Baggen gelijk te maken. Kleine kanttekening bij deze treffer mag zijn dat de hoekschop die eraan vooraf ging, naar de waarneming van grensrechter Gerrit Kon eigenlijk niet had mogen worden toegekend omdat de bal daarvóór de achterlijn via een voet van één van de gasten al was gepasseerd. Het feit dat de hoekschop toch werd toegekend, geeft aan dat de coulant leidende scheidsrechter Van der Vaart uit Maartensdijk het in dit geval anders had gezien. Enkele minuten later hadden we geen recht van spreken toen Wilfried Prigge met zijn kruin een verre voorzet zodanig van richting veranderde dat doelman Mehmet Uysal er ook niets meer aan kon doen (1-2). Een van de betere, maar in ieder geval de in aanvallend opzicht meest gevaarlijke speler aan Heukelum zijde deze middag was (ook) nieuweling Rick van Loo. De razendsnelle Rick deed veel leuke en goede dingen, zette mensen alleen voor de goal, kwam zelf enkele malen oog-in-oog met de doelman van de gasten en scoorde na een minuut of dertig (randje buitenspel) de 2-2 gelijkmaker, na goed aangeven van Benjamin Meijdam.

Dat was dus na een half uur. In het vervolg deden zich menigmaal situaties voor dat wij de billen al van de stoel lichtten, zonder echter dat dit tot resultaat leidde. Het was verspilde energie; het bleef 2-2.

Heukelum speelt volgende week om half drie de tweede wedstrijd in deze poule tegen LRC in Leerdam. De week daarop volgt dan de laatste van het drieluik in IJsselstein tegen IJFC.

Heukelum 1 - VVIJ 1   2-2   (2-2)

02.   1-0   Brennan Bieri
10.   1-1   Vincent de Weger
13.   1-2   Wilfried Prigge (eigen doelpunt)
29.   2-2   Rick van Loo

Heukelum: Mehmet Uysal, Milan van de Werken, Wouter van Wijk, Sil Veltman ('69. Semih Kaplan), Rick van LooGele kaart, Brennan Bieri, Omer Faruk Duman ('46. Tim Verdier), Wilfried Prigge, Giomare Sihasala ('54. Joell Papilaja), Benjamin MeijdamGele kaart en Jeffrey van der Heiden.

VVIJ: Pascal Henri Ar Florie, Jeffrey van der Werken, Jerremy Haarmans, Niels Verdaasdonk, Ido Looren de Jong, Tom van der Horst, Casper BaggenGele kaart ('63. Michan Galkop), Melle van Gaal ('73. Tom Derks), Vincent de Weger, Brian Siegelaar ('75. Bas Roelofs) en Jeremy Maaswinkel.

Scheidsrechter: Eric van der Vaart.
Assistent-scheidsrechter: Gerrit Kon.
Assistent-scheidsrechter: Wim Berkulo (VVIJ).