Heukelum dichtbij overwinning op LRC

Sedar Akkanat (intikker)

7 september 2019 14:30

P. van Klinken

Opnieuw, voor het derde seizoen achtereen, stond de derby tegen LRC op het programma. En opnieuw, voor het derde seizoen achtereen, speelde Heukelum in Leerdam. Nu met het in aanbouw zijnde hoofdgebouw van het nieuwe sportcomplex Glaspark op de achtergrond.

Het was een weerzien van spelers met een achtergrond bij beide clubs. Zo stonden Ricardo Papilaja en Ferry Meijdam aan de aftrap namens LRC en stonden aan Heukelumse zijde Rick van Loo, Brennan Bieri en Jeffrey van der Heiden. Spelers die deze zomer de overstap maakten naar Heukelum.

Beide ploegen waren verre van compleet. Voor Heukelum ontbraken onder andere Giomaro Sihasale (blessure) en Lars van Honk (vakantie). Hiernaast ontbreekt nog steeds Sil van Putten, die herstellende is van een langdurige blessure. Het is twijfelachtig of Van Putten er bij de seizoensopening tegen Tricht fit bij kan zijn.

Onder regenachtige omstandigheden schotelden beide teams het publiek een zeer matte eerste helft voor. Heukelum moest de thuisploeg aan de bal laten, maar de Leerdammers deden bar weinig met dit voordeel in statistiek vooral ook omdat Heukelum slim de ruimtes klein hield. Heukelum was in de beginfase dichtbij een opening toen Wilfried Prigge na zeven minuten een corner voorlangs kopte. LRC antwoorde direct met een bal op de paal en halverwege de eerste helft moest keeper Yoerik van't Pad de bal wegtikken voor een inkomende Leerdammer. Verder kwamen beide keepers niet in verlegenheid.

Na rust spatte de spanning van de wedstrijd af. Wilfried Prigge bracht Heukelum op voorsprong. Hij kopte een vrije trap bij de tweede paal binnen. Het Heukelumse antwoord in Leerdamse dienst (even overnieuw lezen) duurde niet lang, want drie minuten later passeerde Ferry Meijdam Yoerik van't Pad met een keurige lob en bracht de 1-1 op het fraaie Leerdamse scorebord.

Heukelum kreeg een aantal schoten van LRC te verduren, maar doelman Yoerik van't Pad zag de inzetten ongevaarlijk over of naast zijn doel gaan. Waar LRC moeite had de bal binnen de palen te mikken, had Benjamin Meijdam daar twaalf minuten voor tijd geheel geen moeite mee. Meijdam kwam via een één-tweetje met de ingevallen Tim Schwebke het strafschopgebied van LRC binnen en rondde met een schuiver tussen een aantal LRC-benen af. 1-2 en Heukelum weer op voorsprong.

De thuisploeg ging op zoek naar de gelijkmaker maar leek machteloos. Tot één minuut in blessuretijd Ferry Meijdam een afgeslagen voorzet richting de verre hoek plaatste. De meegelopen Serdar Akkanat kon bij de tweede paal dit buitenkansje verzilveren en tekende zo voor de 2-2 eindstand.

Zo was Heukelum dichtbij een overwinning in Leerdam en was er achteraf enige teleurstelling, hoewel een gelijkspel tegen het sterker geachte LRC natuurlijk een goed resultaat is. Zo dacht ook trainer Jerome Ceton, die constateerde dat de selectie een goede ontwikkeling doormaakt. De spelers leren snel, zijn gretig en worden steeds meer een hecht team.

Al met al een nuttige bekerwedstrijd, waarbij Heukelum zeker nog kansrijk is om de volgende ronde te bereiken. Met het gelijkspel tussen IJFC en VVIJ (0-0) staat Heukelum op de 2e plaats, waarbij alles teams nog kans maken om door te gaan naar de volgende ronde. Volgende week tegen IJFC in IJsselstein zal een overwinning voldoende zijn. Ook een gelijkspel kan voldoende zijn, al moet dan wel de andere wedstrijd tussen VVIJ en LRC in een gelijkspel eindigen. Hierbij zijn het doelsaldo en het aantal gescoorde doelpunten bepalend. In ieder geval zal Heukelum in IJsselstein om 14:30 uur aftrappen. Langs het veld zal er ongetwijfeld belangstelling aanwezig zijn vanuit het Leerdamse kamp, aangezien LRC op hetzelfde sportcomplex Groenvliet (de hoofdvelden van IJFC en VVIJ liggen op een slordige 25 meter afstand) om 17:00 uur aftrapt tegen VVIJ.

@LRC: Volgend jaar in Heukelum?

LRC 1 - Heukelum 1   2-2   (0-0)

48.   0-1   Wilfried Prigge
51.   1-1   Ferry Meijdam
78.   1-2   Benjamin Meijdam
91.   2-2   Sedar Akkanat

Heukelum: Yoerik van 't PadGele kaart, Milan van de Werken, Tim Verdier, Rick van Loo, Semih Kaplan, Brennan BieriGele kaart, Christan van der Meijden ('61. Tim Schwebke), Omer Faruk DumanGele kaart ('70. Sil Veltman), Wilfried Prigge, Benjamin Meijdam en Jeffrey van der HeidenGele kaart.

LRC: Bauke Bakker, Coen Horb, Mark den HartoghGele kaart, Maikel van de Water, Ricardo Papilaja, Serdar Akkanat, Arwin van Soest, Ferry Meijdam, Joeri van Iperen (Rivet Nefvani), Angelo Puriel (Bart Barendregt), Angelo en Olaf Slob.

Scheidsrechter: Peter van Klinken.
Assistent-scheidsrechter: Gerrit Kon.
Assistent-scheidsrechter: Huib den Ouden (LRC).